آنها چگونه از هوش مصنوعی در صنعت سفر استفاده می کنند؟


آیا می خواهید یک سفر ماجراجویی داشته باشید؟ به لطف هوش مصنوعی، در هر کجا که هستید، چه پشت میز خود در دفتر بنشینید و چه در رختخواب خود، با چند کلیک ساده می توانید یک برنامه سفر عالی برای تعطیلات خود بسازید.

و این در حالی است که تا چند سال پیش برای خرید بلیط قطار یا هواپیما باید با چند آژانس مسافرتی تماس می گرفتید یا در ایستگاه اتوبوس به دنبال باجه های مختلف می گشتید تا صندلی رایگان پیدا کنید.

هوش مصنوعی طوری طراحی شده است که همه چیز را به یکباره تغییر دهد. این فناوری رو به رشد با ترکیبی از علم یادگیری عمیق، یادگیری ماشین و سیستم‌های محاسباتی پیشرفته، تمامی صنایع را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار داده و متحول کرده است.

صنعت گردشگری نیز از این تحول در امان نماند و امروزه بسیاری از فرآیندهای مرتبط با حوزه گردشگری توسط هوش مصنوعی انجام می شود. هوش مصنوعی آمده است تا تجربه سفر جدیدی را برای ما ایجاد کند. به کمک هوش مصنوعی به راحتی می توانیم انواع خدمات مسافرتی را رصد کرده و بهترین انتخاب را داشته باشیم.

هوش مصنوعی چیست؟

هوش مصنوعی چیست؟

رباتی را تصور کنید که در مقابل شما ایستاده و در هر منطقه ای با شما صحبت می کند یا بدون نیاز به مراجعه حضوری، پردازش صورت های مالی شرکت، گوش دادن به مشتریان خود در رسانه های اجتماعی یا داشتن راهنمای اختصاصی در سفرتان، از خانه به انجام امور بانکی می پردازد. آنها دارند

همه اینها با کمک هوش مصنوعی انجام می شود. هوش مصنوعی که به اختصار AI نیز نامیده می شود، به سادگی فناوری با توانایی یادگیری، تفکر و حل مشکلات است.

اگرچه هوش مصنوعی هنوز تعریف دقیق و ثابتی دریافت نکرده است، اما تقریباً همه دانشمندان علوم رایانه معتقدند که هوش مصنوعی از هوش انسان تقلید می کند تا بتواند بدون حضور انسان، کارها را با ماشین انجام دهد.

امروزه این فناوری بخش بزرگی از زندگی ما را احاطه کرده و با رسیدن به بازاری بالغ بر ۷۰ میلیارد دلار، به عنوان «انقلاب جدیدی» شناخته می‌شود که تا آینده‌ای نامعلوم با ما خواهد بود و ما را بیش از هر زمان دیگری غافلگیر خواهد کرد.

تاثیر هوش مصنوعی در صنعت سفر

تاثیر هوش مصنوعی در صنعت سفر

بر اساس گزارش‌ها، صنعت سفر در سال ۲۰۲۱ توانسته بیش از ۹۰۰ میلیارد دلار درآمد کسب کند، اما با توجه به همه‌گیری کرونا و تعطیلی بسیاری از آژانس‌های مسافرتی، این رقم از کجا می‌آید؟

فناوری نقش مهمی در دنیای امروز ایفا می کند و تأثیر بسزایی در نحوه کار، ارتباط، خرید و حتی سفر ما دارد. گردشگری با کمک هوش مصنوعی توانسته است به سرعت رشد کند و در مدت کوتاهی پس از قرنطینه جهانی، تجربیات سفر را به روشی جدید ارائه دهد.

هتل ها، خطوط هوایی، فرودگاه ها و هر بخش مرتبط با صنعت گردشگری، رویه سنتی محصولات و خدمات خود را تغییر داده و به فعالیت های نوآورانه و مدرن روی آورده اند. در کشورهای پیشرفته استفاده از هوش مصنوعی بسیار بیشتر از اینجا است، مثلاً از سیستم های تشخیص چهره و دستگاه های اسکن برای امنیت فرودگاه استفاده می کنند یا یک شرکت فناوری اطلاعات فرودگاهی به نام SITA از هوش مصنوعی برای جابجایی چمدان ها در فرودگاه استفاده می کند.

ظرفیت هوش مصنوعی برای گردشگران و تامین کنندگان محصولات و خدمات مرتبط با صنعت گردشگری و انجام وظایفی که به طور سنتی نیاز به عملکرد شناختی انسان دارد بسیار مفید بوده است.

هوش مصنوعی خطای انسانی را تا حد زیادی از بین برده و کارها را سریعتر کرده است. همچنین باعث شده است که کسب و کارها در زمان و هزینه قابل توجهی صرفه جویی کنند. هوش مصنوعی فرآیند شخصی سازی و شخصی سازی خدمات را بهبود بخشیده و پاسخگویی سریع به مشتریان ارائه می دهد.

کارکردهای هوش مصنوعی در گردشگری

کارکردهای هوش مصنوعی در گردشگری

هوش مصنوعی تاثیر خاصی بر پنج حوزه گردشگری دارد:

  • دستیار رزرو هوشمند

با ظهور اینترنت، خطوط هوایی جای خود را به وب سایت ها و روبات هایی داده اند که تنها در چند ثانیه حجم وسیعی از اطلاعات را در اختیار ما قرار می دهند. و اینجاست که هوش مصنوعی به کمک مسافران آمده است تا با تجزیه و تحلیل داده ها، بلیط پرواز یا زمینی خود را برای سفر، اقامت و حمل و نقل رزرو کنند. سایت های Alibaba، Masterblit و Flytiv نمونه هایی از سایت های گردشگری داخلی هستند که به عنوان دستیار شخصی هوشمند ما عمل می کنند.

دستیار رزرو هوشمند

  • خدمات مشتری چهره به چهره

اگر تا چند سال پیش روبات ها فقط در فیلم ها و انیمیشن ها به مردم کمک می کردند، امروزه با مراجعه به هتل ها و فرودگاه ها می توانید آنها را از نزدیک ببینید. ربات ها به تدریج جایگاه خود را در زندگی بشر باز کرده اند و روز به روز در حال افزایش هستند. دیگر لازم نیست در صف های طولانی در ترمینال ها منتظر بمانیم یا منتظر بمانیم تا کارکنان هتل و فرودگاه وسایلمان را جابجا کنند. حالا ربات ها این کارها را به خوبی برای ما انجام می دهند. ربات کانی در هتل هیلتون مک لین در ویرجینیا نمونه خوبی از هوش مصنوعی در صنعت سفر است.

  • پردازش و تحلیل داده ها

یکی از کاربردهای محبوب و موثر هوش مصنوعی در صنعت سفر، پردازش و تحلیل داده های تولید و منتشر شده توسط کاربران است. هوش مصنوعی بازخورد مسافران را با استفاده از الگوریتم‌های خاص جمع‌آوری و تفسیر می‌کند تا به آژانس‌های مسافرتی بگوید کدام یک از خدمات و محصولاتشان را خط‌مشی بکشند و کدام را تقویت کنند. این در واقع به آنها کمک می کند تا بازاریابی هدفمندتری داشته باشند و برای بلندمدت برنامه ریزی بهتری داشته باشند.

  • تحلیل احساسات مسافران در شبکه های اجتماعی

گوش دادن اجتماعی مفهوم جدیدی است که امروزه با استفاده از فناوری هوش مصنوعی به برندها راه پیدا کرده است. کسب‌وکارهای مسافرتی از پست‌هایی استفاده می‌کنند که مردم در طول سفر خود در رسانه‌های اجتماعی می‌گذارند تا نظرات مثبت و منفی را در زمان واقعی بررسی کنند و سعی در بهبود یا حذف آن‌ها داشته باشند. برای مثال کاربری که از تاخیر هواپیما در فضای مجازی ابراز نارضایتی می کند توسط هوش مصنوعی آژانس ها شنیده می شود و به موقع با مشتری تعامل می کند تا تجربه بهتری برای او ایجاد کند.

نمونه بارز استفاده از هوش مصنوعی در سفرهای شهری، شرکت‌های تاپسی و اسنپ هستند که به نظرات کاربران در وب واکنش نشان می‌دهند. آژانس های مسافرتی نیز زمان تخمینی خود را برای مسافرانی که از همین رویه استفاده می کنند دارند.

  • قیمت گذاری پویا

قیمت گذاری یکی از عوامل مهم در صنعت سفر است. هوش مصنوعی با تحلیل و پایش قیمت ها به آژانس های مسافرتی کمک می کند تا قیمتی متناسب با خدمات و نیاز مشتریان نسبت به سایر برندها ارائه دهند. همچنین مسافران را از چرخش بین آژانس های مختلف و صرف زمان زیاد رها می کند و تمام اطلاعات مورد نیاز را در چند ثانیه در اختیار آنها می گذارد.

بهبود تجربه مشتری در طول سفر

  • بهبود تجربه مشتری در طول سفر

اثربخشی هوش مصنوعی به رزرو هتل و بلیط محدود نمی شود. زمانی که مسافران به محل اقامت خود برسند، با کمک هوش مصنوعی، سفری خوشایند خواهند داشت. دستیارهای مجازی هوشمند معمولاً در هتل ها برای کنترل نور اتاق، وسایل الکترونیکی، ورود مسافران و غیره استفاده می شوند.

  • شخصی سازی تجربیات

همه ما دوست داریم برای خود تجربیات منحصر به فردی ایجاد کنیم که با دیگران متفاوت باشد. هوش مصنوعی نیز در این منطقه همراه ما بود تا بتوانیم سفری خاص را تجربه کنیم. در حالی که این فناوری هنوز راه هایی در پیش دارد، به نظر می رسد که هوش مصنوعی قادر است به ما اجازه دهد برنامه های سفر خود را در کمترین زمان سفارشی سازی کنیم. مثلاً می‌توانیم بودجه بهتری داشته باشیم، محل اقامتمان را قبل از سفر ببینیم یا سلامت مسافران را پیگیری کنیم.

  • پشتیبانی از چت بات

در گذشته یکی از دغدغه های مسافران هنگام خرید بلیط، پشتیبانی و عدم دسترسی ۲۴ ساعته به کارکنان آژانس های مسافرتی بود. صنعت سفر با استفاده از هوش مصنوعی چت بات هایی را ایجاد کرده است تا به سوالات مشتریان در سریع ترین زمان ممکن پاسخ دهد و آنها را در فرآیند خرید راهنمایی کند.

گردشگری ایران

گردشگری در ایران چقدر تکنولوژیک است؟ هوش مصنوعی آیا استفاده کرده است؟

در ایران نیز مانند سایر کشورهای جهان، از هوش مصنوعی در صنعت گردشگری استفاده می شود، البته با سرعت کمتری. به عنوان مثال، شرکت «علی بابا» ابتدا کار خود را با راه اندازی سامانه آنلاین خرید بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس آغاز کرد، سپس با ایجاد رزرو هتل و اقامتگاه دامنه فعالیت خود را گسترش داد.

علاوه بر این، این شرکت با سرمایه گذاری در پروژه های دیگری به نام های «Medgo» و «Doctornext» هوش مصنوعی را در حوزه گردشگری سلامت معرفی کرد.

استارتاپ های دیگری نیز هستند که قصد دارند با ورود به حوزه هوش مصنوعی، گردشگری در ایران را متحول کنند. به عنوان مثال، «بوم کم» برخی از نقاط گردشگری ایران را با استفاده از فناوری روز به صورت زنده پوشش می دهد.

«وینوپو» یکی دیگر از استارتاپ های مسافرتی است که با استفاده از فناوری هوش مصنوعی جای خود را در بازار ایران باز کرد. Vinopo خود را به عنوان دستیار تور معرفی می کند و خدماتی مانند فروش آنلاین تورهای گروهی، مدیریت و ممیزی تور، ارائه بیمه، کنسل و استرداد رایگان، پرسیدن سوال از مسافر، ارسال پیامک و گزارش فروش و … را ارائه می دهد. برای اپراتورهای تور

Flytiv، Masterblit، Safarsemeri، Safarnema و سایر پلتفرم های مشابه نیز با ایجاد ربات های هوش مصنوعی فضای رقابتی را در این زمینه ایجاد کرده اند. این مسائل به تدریج تمامی آژانس های مسافرتی را مجبور به ورود به فضای دیجیتال و استفاده از هوش مصنوعی برای بقای خود کرده است.

آینده صنعت گردشگری با فناوری های جدید

آینده صنعت سفر با فناوری های جدید

همانطور که تا اینجا خواندید هوش مصنوعی تمام جنبه های سفر را تغییر داده و در آینده این حوزه را بیش از پیش متحول خواهد کرد. فرقی نمی کند مسافرت هوایی، دریایی یا زمینی داشته باشید، در هر صورت آژانس های مسافرتی، هتل ها و خطوط هوایی سفر شما را راحت، سریع و دلپذیر خواهند کرد.

شورای جهانی سفر و گردشگری اعلام کرد صنعت گردشگری در سال ۲۰۲۱ رشد ۲۱.۷ درصدی داشته است و در ایران پس از همه‌گیری کرونا، صنعت گردشگری با رشد مثبت ۴۰ درصدی مواجه شد و ارزش آن به ۲۰۲ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

در گزارش ۱۴۰۰ شرکت علی بابا نیز به خوبی به این موضوع اشاره شده و نشان می دهد که تعداد گردشگرانی که از طریق اینترنت و هوش مصنوعی برای سفر خود برنامه ریزی کرده اند به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

با این حساب می توان گفت که هر چقدر هم که هوش مصنوعی برای ما عجیب باشد، هیچ راه گریزی از آن نیست. بنابراین بهتر است از هوش مصنوعی استفاده کنیم تا زندگی خود را آسان تر کنیم.

هوش مصنوعی

به این مقاله چه امتیازی میدهید؟