آگاهی مردم از چک های جدید ضعیف است – خبرگزاری مهر ایران و اخبار جهان



به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مهر، موضوع عدم اطلاع رسانی کافی مردم از مفاد قانون جدید چک یکی از موضوعات مطرح در حوزه اخبار بانکی است که در روزهای اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

متأسفانه اگرچه بانک مرکزی چندین تذکر مکتوب در درگاه خود درباره قانون جدید چک منتشر کرد، اما این اطلاعیه‌ها تنها گروه بسیار محدودی از مردم را از قوانین و تعداد زیادی از مشتریان بانک‌ها را آن‌طور که باید آگاه می‌کردند. و تغییرات او اطلاعات کافی و درستی نداشت.

آگاهی عمومی از قوانین چک ضعیف است

از نظر کمی و کیفی تاکنون بررسی معتبری در خصوص میزان آگاهی و سواد مردم در زمینه بازرسی های جدید توسط مراجع ذیربط انجام نشده است و داده های میدانی خبرنگار اقتصادی خبرگزاری مهر نشان می دهد. که آگاهی مردم در زمینه مفاد قانون چک بسیار اندک است.

صرف نظر از شواهد میدانی در شعب بانک ها، عدم آگاهی کامل کارکنان بانک از قانون چک نیز نشان می دهد که مردم و مشتریان بانک با برخی از کارکردهای چک آشنا نیستند.

محمد نوری کارشناس بانکی در این خصوص می گوید: «وقتی سوال خاصی از دو شعبه یک بانک در مورد تغییر قانون می پرسند، ممکن است دو پاسخ متفاوت دریافت کنید. این نشان می دهد که بانک ها به اندازه کافی کارکنان خود را در این زمینه آگاه نکرده اند. و این در حالی است که مهم‌ترین منبع اطلاعات مردم، کارمندان بانک‌ها هستند.»

۵ راهکار برای آموزش مفاد حقوق چک

تاکنون برای اطلاع رسانی هرچه سریعتر و بهتر مفاد قانون چک، «همکاری صداوسیما و بانک مرکزی برای تولید فیلم های آموزشی»، «اطلاعات کتبی و شفاهی»، نظرات و نظرات مختلفی از سوی رسانه ها و کارشناسان بانکی ارائه شده است. در باجه اپراتورهای بانکی، “برگزاری آموزش در زمینه چک برای کارکنان بانک”، “نوشتن مفاد قانونی مهم و ضروری پشت برگه چک” و “نقش مهم دو اتحادیه خودروفروشی و دفاتر مشاوره املاک”. در تربیت افراد» بخشی از اقدامات لازم در این راستا است که در این راستا می توان در دستور کار قرار داد.

علیرغم اهمیت بسیار زیاد اطلاع رسانی به مردم از وظایف بازرسی های شیلات، بانک مرکزی در این زمینه تنها اظهارات و اطلاعات محدودی را در این خصوص منتشر می کند. سایت اینترنتی خودکفا است و رادیو در این زمینه فعالیت خاصی نداشته است. از سوی دیگر، به دلیل اینکه بانک‌های فعلی گاهی مسئولیتی در این زمینه بر عهده نمی‌گیرند. حتی برخی از مزایای چک های جدید مانند «مسدود کردن تمام حساب های بانکی صادرکننده چک»؛ برای آنها گران و بر خلاف منافعشان تلقی می شود. بنابراین مشتریان خود را از توضیح و ارائه اطلاعات کافی در این زمینه باز می دارند.

ابلاغ قانون چک باید در ۲ قسمت انجام شود

مهم است که مردم در دو زمینه خود را در مورد قانون جدید چک آگاه کنند. حوزه اول مربوط به مزایای «تسهیل و تسریع در پرداخت چک به حاملان» و موضوع بعدی مربوط به «اطلاع از عواقب قانونی صدور چک بلامحل» است.

شواهد میدانی نشان می‌دهد که در مورد اول، مردم از مزایا و پیشرفت‌های جدید راستی‌آزمایی شیلات رنج می‌برند و اطلاعات کمی در مورد عملکرد قانون راستی‌آزمایی دارند. اما با توجه به عواقب صدور چک های برگشتی، مردم و بنگاه های بازار به صورت آزمایشی توانسته اند اطلاعات محدودی به دست آورند و به همین دلیل برخی از شرکت های بازاری که به صورت مستمر با چک سروکار دارند، اکنون در صدور چک دقت بالایی دارند. دادن

مردم باید “مزایای چک ماهیگیر” و “عواقب چک برگشتی” را بدانند.

این قانون مزایای جدیدی مانند «پرداخت کسری مبلغ چک از سایر حساب‌های صادرکننده چک»، «پرداخت هرگونه وجه از موجودی حساب دارنده چک» و «اعتبار چک» را برای مشتریان بانک به همراه داشت.

از سوی دیگر «جلوگیری از افتتاح هر گونه حساب و صدور کارت بانکی جدید»، «تعلیق گردش مالی و پولی در کلیه حساب ها و کارت های بانکی تا سقف کسری مبلغ چک»، «عدم پرداخت هرگونه تسهیلات بانکی یا صدور ضمانت نامه ارزی یا ریالی، «عدم گشایش اعتبار اسنادی ارزی یا ریالی» و «ممنوعیت ارائه چک جدید در سامانه صیاد» از جمله محدودیت هایی است که برای صادرکنندگان چک برگشتی اعمال می شود. چک ها

مکانیسم اطلاع رسانی بازرسی در قانون قابل مشاهده نیست

به گزارش مهر، قانون جدید بازرسی مصوب ۱۳۹۶ بانک مرکزی و بانک های عملیاتی را موظف کرده است تا ظرف مدت سه سال مفاد این قانون را به طور کامل و در سه گام ملموس برای اجرای قانون در نظام بانکی اجرا کنند. اما از آنجایی که در این قانون سازوکار خاصی در حوزه اطلاع رسانی و آموزش عمومی در نظر گرفته نشده است و همین موضوع باعث شده تا ضعف اطلاعات در قوانین چک به خوراک فروشندگان چک فیشر برسد.