برندسازی شخصی چیست؟


اگر در حال خواندن این مقاله هستید؛ یعنی بارها واژه برندسازی شخصی را شنیده اید و می دانید که چقدر در دنیای تجارت اهمیت دارد. اما برندسازی شخصی چیست و چقدر اهمیت دارد؟ برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد برندسازی شخصی، با ما در Ecomotive همراه باشید.

برند شخصی چیست؟

برند شخصی چیست؟

شما باید با کلمه برند آشنا باشید. یک برند چیزی بیش از یک نام تجاری است که یک هویت را منعکس می کند کسب و کار، افراد و شرکت ها و نوعی اعتبار محسوب می شود. برندسازی شخصی به فرآیند ایجاد هویت برای افراد نیز گفته می شود. برندسازی شخصی به شما کمک می کند تا با استفاده از هویت خود اعتماد و احترام دیگران را به دست آورید.

برای برآورده شدن تعریف برند شخصی، فقط به یک سوال و پاسخ آن فکر کنید: دوست دارید با چه هویتی شناخته شوید؟ وقتی کسی نام شما یا کسب و کار شما را ذکر می کند، دوست دارید از چه صفتی استفاده کند؟

یافتن پاسخ این سوال برای برخی افراد کمتر از چند ثانیه و برای برخی دیگر سال ها طول می کشد.

مهم نیست که شما صاحب کسب و کار هستید یا نه. اگر می خواهید برای خود نامی دست و پا کنید و داستان خود را با دیگران به اشتراک بگذارید، اگر می خواهید تأثیرگذار باشید و تغییر ایجاد کنید، به یک برند شخصی نیاز دارید.

فرآیند برندسازی فرآیندی مداوم برای توسعه و حفظ شهرت است. در واقع برند شخصی با خود تبلیغی تعریف می شود و کسب و حفظ آن مستلزم مجموعه ای از مهارت ها، تجربیات و ویژگی های فردی است.

در واقع، اگر می خواهید برندسازی شخصی انجام دهید، باید چیزی برای ارائه داشته باشید. چیزی که دیگران دوست دارند بشنوند یا با دیگران به اشتراک بگذارند.

چرا برندسازی شخصی مهم است؟

چرا برندسازی شخصی مهم است؟

ما در زمانی زندگی می کنیم که توجه و تحمل مصرف کنندگان به ویژه در رسانه های اجتماعی، بسیار کم است. برای اینکه در این مرحله مورد توجه قرار بگیرید، نیاز به نفوذ دارید و برندسازی شخصی یکی از مهم ترین راه ها برای تأثیرگذاری بر مصرف کنندگان است.

متأسفانه بسیاری از صاحبان مشاغل به برندسازی شخصی توجهی ندارند و اهمیت آن را درک نمی کنند. اگرچه باید بدانید که داشتن هویت منحصر به فرد و شناخته شده لازمه موفقیت کسب و کار است.

در زیر با ۴ دلیل اصلی که چرا برندسازی شخصی مهم است آشنا خواهید شد:

برند شخصی

۱. تمایز قائل شوید

داشتن یک برند شخصی قوی در بازار رقابتی امروز بیش از هر زمان دیگری مهم است. برند شخصی نحوه توصیف دیگران از شماست و عامل اصلی شهرت شماست.

این عنصر به شما کمک می کند تا از رقبا متمایز شوید و در بین سایرین منحصر به فرد باشید. این تفاوت شما را در ذهن دیگران مشخص می کند و می تواند به شما کمک کند اولویت مشتری شوید.

رقابت با مشاغل بزرگ

۲. یک فرصت ارائه دهید

توانایی رقابت با کسب و کارهای بزرگ مزیت دیگری است که برندسازی شخصی فراهم می کند. اگر می خواهید چنین فرصتی را به دست آورید، باید هویت مستقل و تثبیت شده ای داشته باشید.

در واقع داشتن یک برند شخصی به معنای کسب مزیت رقابتی است و اگر کسی آن را دنبال کند خدمات یا محصولی است که در حوزه تخصصی شما قرار دارد، بلافاصله شما و برندتان را به یاد می آورد.

علاوه بر این، یک برند شخصی قوی می تواند به ایجاد فرصت های جدید منجر شود. بنابراین اگر می خواهید پیشرفت کنید، با یک برند شخصی شروع کنید.

مزیت رقابتی

۳. اعتماد کنید

برندسازی شخصی یعنی ایجاد یک هویت مستقل برای خود در تجارت. یعنی شما برای مخاطب تعریف شده اید و او به شما اعتماد دارد.

روانشناسان آنها معتقدند که برندسازی می تواند به جلب اعتماد مشتریان و مخاطبان کمک کند. هنگامی که مخاطبان شما را می شناسند، می دانند که شما چه کسی هستید، چه خدماتی ارائه می دهید و بنابراین به شما اعتماد خواهند کرد.

با برندسازی شخصی، فرآیندی را ایجاد می‌کنید که در آن مشتریان می‌دانند از شما چه انتظاری دارند و به نوعی به یک مرجع تبدیل می‌شوید.

برندسازی شخصی

۴. تبلیغات خودکار

پس از تبدیل شدن به یک برند، اطلاعات شما تنها با چند کلیک در دسترس مصرف کنندگان قرار می گیرد. این بدان معناست که همه چیز در اختیار شماست تا هویتی را که می‌خواهید نشان دهید و روایت‌هایی را که درباره شما وجود دارد کنترل کنید.

وقتی برند شخصی خود را توسعه می دهید، توسط مصرف کنندگان تعریف می شوید و نام شما دهان به دهان منتقل می شود. این بدان معناست که بدون نیاز به پرداخت هزینه برای تبلیغات، کاربران و مشتریان شما به این پلتفرم می روند تبلیغات شما بلند شد این فرصت را که شبکه های اجتماعی فراهم کرده اند از دست ندهید.

راهنمای برندسازی شخصی

با راهنمای برندسازی شخصی از کجا شروع کنم؟

مرحله ۱: محتوای مرتبط و هدفمند ایجاد کنید

محتوا پادشاه است! این نکته را هرگز فراموش نکنید. اما برای برندسازی نیازی نیست که هر روز محتوای جدیدی ایجاد کنید و آن را با دیگران به اشتراک بگذارید. این استراتژی می تواند شکست بخورد و شما را شکست دهد.

بسیاری از مردم فکر می کنند که به سادگی ایجاد محتوای جدید می تواند منجر به دیده شدن شود. اگر در نهایت متوجه شوند که محتوای تولیدی آنها نه دیده شده و نه بازخورد خاصی دریافت کرده است.

بهترین کار داشتن استراتژی محتوای مناسب است. برای دیدن، لازم نیست پول زیادی برای تولید خرج کنید محتوای ویدیویی یا هر روز برنامه تولید محتوا را بنویسید و بررسی کنید. بلکه کافی است روی کیفیت محتوا و تبلیغات برای آن سرمایه گذاری کنید.

هدف از ایجاد محتوا این است که کاربران بیشتری آن را ببینند و با آن درگیر شوند. اگر قصد دارید محتوای برندینگ شخصی ایجاد کنید و آن را به صورت آنلاین ارسال کنید، باید برای تبلیغ آن هزینه کنید، در غیر این صورت بهتر است وقت خود را تلف نکنید.

مسئله بعدی اطمینان از ایجاد محتوایی است که مورد علاقه کاربران است. به یاد داشته باشید که تولید و توسعه محتوا در شبکه های اجتماعی حول محور نیازها و علایق کاربران می چرخد ​​نه درباره شما. به همین دلیل برای ایجاد محتوای هدفمند شناخت سلیقه مخاطب ضروری است.

جلوه های بصری و گرافیکی

مرحله دوم: پایدار باشید و ارزش ایجاد کنید

یکی دیگر از مراحل مهم در ساخت یک برند شخصی، نشان دادن شخصیت و حتی آن عامل در جلوه های بصری و گرافیک تو هم نگهش دار

یک هویت ثابت، تکراری و البته متمایز و جذاب می تواند اولین نشانه برای معرفی شما به عموم باشد. به عنوان مثال، از یک جلد در پست های شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید و همیشه رنگ غالب را در پست ها تکرار کنید. اگر قرار است در محتوای ویدیویی حضور داشته باشید، حتما یک امضای شفاهی به عنوان امضا داشته باشید و با آن خود را به دیگران معرفی کنید.

موضوع بعدی این است که محتوای تولیدی شما باید با ارزش آفرینی برای مخاطب هماهنگ باشد. محتوای هدفمندی ایجاد کنید که نیازهای مخاطبان شما را برآورده کند و برای آنها سودآور باشد. تنها از این طریق است که می توانید جایگاه ویژه ای کسب کنید و احترام مخاطب را به خود جلب کنید. هدف شما از تولید محتوای رسانه های اجتماعی باید خدمت رسانی به مخاطبان خود بدون هیچ شکی باشد و بدین ترتیب آنها متوجه شوند که شما با دیگران متفاوت هستید.

البته یک نکته مهم را در نظر داشته باشید: سعی نکنید با اظهار نظر در مورد موضوعات مختلف، مخاطبان خود را گیج کنید. محتوایی که ایجاد می کنید باید متناسب با تخصص و کسب و کار شما باشد و صفحه خود را ترشی نسازید! به این ترتیب کلمات شما خریداران بیشتری در جایگاه شما خواهند داشت.

بازار یابی

مرحله ۳: یک پیشنهاد منحصر به فرد ارائه دهید

در این زمینه می توان در مورد یکی از بزرگترین و نمادین ترین برندهای تاریخ و یکی از پیشگامان برندسازی شخصی صحبت کرد. کوکاکولا یکی از اولین کسب‌وکارهایی بود که مفهوم برندسازی شخصی را در استراتژی بازاریابی و کمپین‌های خود گنجانید و موفق هم شد.

این برند توانسته هویتی مبتنی بر ارزش های شادی، تجربه، همبستگی و سرزندگی ایجاد کند. آنها با کمپین خود نشان دادند که می خواهند مشتریانشان چنین سبک زندگی داشته باشند.

متخصصان بازار یابی این کسب و کار به خوبی فهمیده بود که برای جلب توجه مخاطب باید یک تجربه بفروشد نه یک محصول و این باعث شد این برند حتی در کمپین هم هویت خود را تغییر دهد. کوک را به اشتراک بگذارید خود را به عنوان یکی از پیشگامان شکل گیری هویت در این عرصه حفظ و معرفی کند. کمپین Sher-Coke با تولید نوشابه های غیرالکلی در بطری های بدون علامت تجاری کوکاکولا آغاز شد.

کوکا در این کمپین به جای لوگوی خود، نام های خاصی مانند جان، جک و … را چاپ می کرد. روی بطری و از مشتریان خواست نام خود را روی بطری های کوکاکولا بیابند و تصویر آن را با دیگران به اشتراک بگذارند. این کمپین هوشمند با ایجاد ارتباط شخصی با مشتریان، هویت جدیدی را به اشتراک گذاشت. چیزی که سال ها در ذهن مخاطب باقی می ماند.

سوالات اساسی که قبل از ساختن یک برند شخصی باید به آنها پاسخ داد

اگر هنوز کسب‌وکار خود را شروع نکرده‌اید و می‌خواهید برند خود را داشته باشید، حتماً باید به سؤالات زیر پاسخ دهید و قبل از انتخاب استراتژی برندسازی آنها را در نظر داشته باشید:

  • می‌خواهید برند شما چه احساسی در مردم ایجاد کند؟
  • چه چیزی شما را از دیگران متمایز می کند و هویت شما را می سازد؟
  • باورها و ارزش های اصلی شما چیست؟
  • سبک زندگی ایده آل یا فرهنگ شرکتی شما چیست؟
  • چه مهارت هایی دارید و می توانید ارائه دهید؟
  • پیام شما که می خواهید شنیده شود چیست؟
  • افراد یا مخاطبان ایده آل شما چه کسانی هستند؟
  • فکر می کنید چقدر موثر هستید؟
  • به چه سوالاتی پاسخ خواهید داد یا چه مشکلاتی را حل خواهید کرد؟

و در پایان

برندسازی شخصی فرآیندی است که زمان می برد و یک شبه اتفاق نمی افتد. صبر و پشتکار در این مسیر بیش از هر عنصر دیگری به شما کمک می کند و موفقیت را تضمین می کند. به یاد داشته باشید، تا زمانی که ارزش آفرینی کنید و پاسخ های مناسبی به سوالات مخاطبان هدف خود ارائه دهید، از رقبا جلوتر خواهید بود و در ذهن مخاطب باقی خواهید ماند.

به این مقاله چه امتیازی میدهید؟