خدمت رسانی در گرمای ۴۷ درجه/ خدمت رسانی روزانه به ۴ هزار زائر اربعین در موکب شهدا

به گزارش خبرگزاری فارس از طرقبه شاندیز، اربعین حسینی هر ساله شور و شور خاصی را در بین عاشقان اهل بیت علیهم السلام به ویژه محبان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در سراسر جهان ایجاد می کند. نقاشی معلی زائران به پیاده روی اربعین می روند، خادمان حسینی اربعین به خدمت زائران حسینی می آیند و عاشقان امام حسین (ع) و مکتب حسینی نیز هر چه در توان دارند برای سفر اباعبدالله (ع) و شیفتگانش گاه می پردازند. با کمک های نقدی و گاه با کمک های غیر نقدی، عشق به حسین (ع) حدی ندارد و هرکسی می تواند در این راه کمک کند.

برپایی موکب های خدمات رسانی هر ساله برای زائران اربعین حسینی در کربلای معلی یکی از ابراز محبت های پرشور به امام حسین (ع) و ارادتمندانش است. حسین (ع) جزء لاینفک مراسم اربعین حسینی است.

موکب مردمی شهدای طرقبه یکی از موکب های خدمات رسانی به نمازگزاران اربعین حسینی است که به همت مردم ولایتمدار و عاشقان امام حسین (ع) این شهر برای چهارمین سال در کربلای معلی برپا شده است. طرقبه و اطراف آن برای خدمت به نمازگزاران حسینی گفتگوی ما با مسئول این موکب مردمی گزارشی از مجموعه کمک های مردمی از نحوه برگزاری موکب در کربلای معلی و نحوه خدمت رسانی به نمازگزاران اربعین است. حسینی.

با راه اندازی موکب مردمی شهدای ترکبه در کربلا، از همان روزهای آغازین موکب تصمیم گرفتم با مسئول این موکب مردمی گفتگویی داشته باشم، اما هر بار که موفق به انجام این کار نشدم، حجم کار زیاد می شد. موکب و خدمات رسانی به زائران کربلا، رسیدگی به امور موکب و خادمان و قطعی برق و اینترنت از جمله مشکلاتی بود که نتوانم به راحتی با مسئول موکب صحبت کنم. با پیگیری های مستمر توانستم با مسئول موکب کربلای معلی و حال و هوای خدمت رسانی به زائران گفتگویی داشته باشم و فعالیت موکب را بنویسم.

غفور عباسی مقدم مسئول موکب مردمی شهدای طرقبه واقع در کربلای معلی در گفت وگو با خبرنگار فارس در طرقبه شاندیز به تشریح فعالیت های این موکب که به شیفتگان امام حسین (ع) خدمات رسانی می کند، گفت: راهپیمایی مشترک شهر ترگاهبه و مسجد امام علی (ع) در بلوار پیروزی مشهد در کربلای معلی آغاز شد.

برگزاری موکب ویژه شهر طرقبه در کربلای معلی

در ابتدای کار ۳ نفر بودیم و به دلیل اسکان زائران در واقع با کمبود نیروی انسانی برای پخت و پز، پذیرایی و سایر خدمات به زائران مواجه شدیم و این مشکلات و تجربه باعث شد تصمیم بگیریم شهر طرقبه ساماندهی شود. موکب ویژه در کربلا

با پیگیری یکی از دوستان مشهدی که در کربلا هتل داشت موفق شدیم باغی در کربلا برای موکب تهیه کنیم. این باغ در محل پشت سر کرامت امام زمان (عج) بود و علاوه بر تامین غذای مورد نیاز با کمک مردم ترگاهبه، امکانات دیگری را نیز به آنجا منتقل کردیم.

با کمک مردم، پذیرایی از زائران اربعین امسال به بهترین شکل ممکن انجام شد، اما با توجه به اینکه فضای اصلی باغ بود و هوا رو به گرمی می رفت، با کمبود امکانات مواجه شدیم. چادر زدیم داخل باغ آزار دهنده بود

در سال ۲۰۱۸ تعداد شرکت کنندگان در راهپیمایی ترگاهبه حدود ۲۵ نفر بود که به دلیل حجم زیاد کار همچنان مفقود بود و مقرر شد برای سال آینده کولر و داربست و چادر برای ما بیاورند. مکان ویژه ای برای استراحت همراهان داشته باشد. بیایید به کربلا برویم و به خاطر حضور زنان طرقبه به فکر مکان خاصی برای استراحت بانوان باشیم، اما به دلیل کرونا مراسم اربعین امسال لغو شد.

در سال ۱۴۰۰ به دلیل عدم هماهنگی خیلی دیر وارد عمل شدیم و عراقی ها جای خود را به گروه دیگری دادند و ما مجدداً جای دیگری گرفتیم که امسال دوباره موکب از آن استفاده می کند.

خادمین موکب شهدای ترگاهبه در تمامی رده های سنی

کوچکترین خادم موکب شهدای طرقبه کربلا حدود ۱۱ سال سن دارد و بیشتر کارهای فرهنگی را انجام می دهد و در حد توان به موکب کمک می کند و کمک های نقدی از سوی این بزرگواران است.

برگزاری مراسم موکب شهدای طرقبه ۵ صفر در کربلای معلی

ما زودتر از موعد به کربلا آمدیم تا محل اسکان خادمان را آماده کنیم، البته به دلیل مشکلات پیش آمده چند روزی پشت مرزها ماندند، اما خدا را شکر از پنجم صفر در کربلا مستقر شدیم و کار را شروع کردیم. استقبال با توجه به اینکه هیچ راهپیمایی، چه عراقی و چه غیر عراقی وجود نداشت. چیزی که هنوز ایرانی ها در این مسیر نگذاشته بودند و ایرانیان زیادی به کربلا آمده بودند، اوایل پذیرایی های زیادی داشتیم چون موکب دیگری وجود نداشت و واقعاً لازم بود هر سه وعده صبحانه، ناهار و شام و همچنین صرف شود. تنقلات، اما حدود ساعت ۱۰ صبح که بقیه موکب ها شروع شد، حجم پذیرش ما نسبت به روزهای اول کاهش پیدا کرد.

بقیه خادمین هم با میوه و شربت، چای ایرانی و عراقی، قهوه، پزشک، عکاس، خبرنگار و مسئول برنامه های فرهنگی کمک کردند و از آنجایی که نان در عراق گران شد، امسال هم داریم. تصمیم گرفتیم پخت نان را هم به خدمت موکب اضافه کنیم و سه تنور سیار از ایران خریدیم و با خود آوردیم و در بین خادمان موکب نانوا و کمک نانوا داریم.

در عراق در دمای ۴۷ درجه سرو می شود

هوا خیلی گرم بود و پختن نان روی پشت بام در طول روز واقعا سخت و خسته کننده بود. همه خادمان در این قسمت تا حد امکان کمک و همکاری کردند و موفق شدیم از این موکب استقبال کامل داشته باشیم، دوستان عراقی ما غذای مورد نیاز موکب را تهیه کرده و در اختیار مسئولین موکب قرار دادند و پخت و توزیع شام را نیز تهیه کردند. مسئولیت خادمان موکب .

کار در هوای گرم عراق که حدود ۴۵ تا ۴۷ درجه است سخت است، موکب داران واقعاً نوعی فداکاری نشان می دادند، شبانه روز برای خدمت به زائران اباعبدالله حسین (ع) در اکثر اوقات تلاش می کردند. به دلیل زیرساخت های ضعیف در کشور عراق برق قطع می شد و در گرمای شدید هوا کار بدون برق بسیار سخت می شد و گاهی اوقات که مسئولان موکب در حال استراحت بودند برق قطع می شد و دستگاه های خنک کننده نیز از کار می افتادند. اما با همه این مشکلات، حامت و فداکاری خادمان امام حسین(ع) ادامه یافت، البته همه سختی هایی که می بینیم قابل قیاس با عظمت و ایثار و فداکاری نیست که امام حسین(ع) برای ما و ما کرد. دین

خدمات رسانی روزانه به ۴ هزار زائر اربعین در موکب شهدای طرقبه

تقریباً هر روز از ۵۰۰ نفر صبحانه، ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر برای ناهار و حدود ۲۰۰۰ نفر برای شام از اربعین حسینی در این موکب پذیرایی کردیم که عمدتاً غذاهای ایرانی مانند: انواع قیمه خورشت، سبزی قرمه و مرصع پیلو بود. و برای ناهار هم قیمه نجفی که عراقی ها خیلی دوستش دارند و برای شام مرغ کبابی و کباب و غذاهای مخلوط آماده کردیم و برای صبحانه کاکائو و عدس و حلیم خوردیم.

خادمان موکب هر روز ساعت چهار صبح شروع به کار کردند و شیفت ها مدام در حال تغییر بود، سرو چای تمام شد، خدمتکاران صبحانه سر کار بودند، بعد از صبحانه باز خادمان بعدی برای سرو شربت از ساعت ۸ آمدیم. پذیرایی شربت از ساعت ۱۰:۳۰ الی ۱۰:۰۰ و از ساعت ۱۰:۰۰ الی ۱۱:۳۰ پذیرایی میوه که بیشتر هندوانه بود و سپس از ساعت ۲۳:۳۰ الی ۱۴:۰۰ پذیرایی ناهار بود و بعد از ناهار مکانی برای پذیرایی آماده شد. پذیرایی عصرانه.همچنین هندوانه و سایر میوه ها و شربت سرو می شد و شام از ساعت ۱۸ تا پاسی از شب سرو می شد و بحث چای تا حدود ساعت ۱۲ صبح ادامه داشت و بسته شدن موکب بین ساعت ۱۳ بود. ۴:۰۰ صبح و بقیه. خادمان مدام در حال خدمت رسانی به نمازگزاران اربعین حسینی بودند.

سعی کردیم نماینده شایسته ای برای شهر ترگاهبه و مشهدالرضا باشیم

از همان روز اول تاکید کردیم که تمام تلاشی که در این موکب انجام می شود در پذیرایی از زائران اباعبدالله حسین (ع) با رویی باز خلاصه می شود و به ویژه دوستان عراقی باید به بهترین نحو مورد استقبال قرار گیرند. .k. ما اینجا میهمان عراقی هستیم و اگر کاری کنیم که شایسته ایران و ایرانی است و سعی کردیم در هر حال نماینده شایسته ای برای شهر ترکبه و مشهد الرضا باشیم، تاکید کردیم نحوه صحبت با زائرانی که به زائران می آیند. راهپیمایی باید به گونه ای باشد که احساس آرامش و راحتی داشته باشند و از آنها استقبال خوبی شود.

از نمازگزاران حسینی با آب چغندر سنتی، گلاب و آبلیمو ترقبا پذیرایی می شود.

اقلامی که هر سال به کربلا می آوردیم بسیار با کیفیت و خوب بود. دوستان آشپز هم کوشا بودند و غذا را به بهترین شکل طبخ و آماده می کردند. همچنین با همت دوستان شربتی از گلاب و کدوی تلخ که به صورت سنتی در فصل بهار در مسجد جامع ترگاهبه تهیه می شود تهیه شد که با توجه به گرم بودن هوا با استقبال زائران اینجا روبرو شد.

مردم استان طرقبه با جدیت به کار این موکب آمدند

بیش از ۵۰۰ میلیون تومان کالا و مواد غذایی پولی و غیر پولی توسط مردم تهیه و به کربلای معلی منتقل شد که همگی حاصل همکاری و تلاش شهروندان استان ترگاهبه بود که صمیمانه به موکب شهدای این شهر آمدند. ترگاهبا.

کامیون هندوانه ای که از طرقبه تا باز شدن مرزها در دمای ۴۷ درجه سالم ماند

در طرقبه هندوانه می خریدیم، در هوای معمولی پنج روز بیشتر دوام نمی آورد، اما یک کامیون هندوانه آوردیم که حداقل ۱۰ روز از طرقبه تا مرز و رسیدن به کربلا طول کشید. همه می گفتند در این گرمای ۴۷ درجه حتی یک دانه هندوانه سالم نمانده است، اما وقتی به کربلا رسیدیم دیدیم که حتی یک هندوانه هم آسیب ندیده است.