رئیس دیده بان شفافیت: قطعنامه اخیر کنکوری به نفع ثروتمندان تهیه شده است


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، احمد توکلی رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با ارسال نامه ای به رئیس جمهور از ابلاغیه کنکور شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقاد کرد. با بیان اینکه این کار خلاف عدالت و خواست بخشهایی از جامعه و پایگاه سایر مفسدان است. ذکر شده

وی در بخشی از این نامه از ابلاغیه رئیس جمهور مبنی بر تصویب کنکور توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقاد کرد. وی این مصوبه را نهادینه سازی تقسیم طبقاتی نظام آموزشی دانست و نوشت: نوع و تعداد مدارس در آموزش و پرورش فعلی ما به ۲۳ نوع رسیده است. هر کدام از این مدارس کیفیت آموزشی متفاوتی را به دانش آموزان ارائه می دهند. یکی از آنها در مدارس سیستان و بلوچستان و یکی در مدرسه ناحیه یک تهران درس خوانده است. وضعیت آموزشی در مدارس دولتی و خصوصی در همان منطقه نیز بسیار متفاوت است. و حتی بین دو مدرسه دولتی در یک منطقه، تفاوت های آموزشی وجود دارد.

توکلی در جای دیگری افزود: با این تصمیم و تمدید رقابت آزمون کاندیداتوری به امتحانات نهایی در سال های ۱۰، ۱۱ و ۱۲، دانش آموزان از سنین پایین برای تحصیلات عالی نیاز به آموزش با کیفیت بهتری خواهند داشت که مستلزم ورود به مدارس پولی است. و مدارس خصوصی وجود دارد که اکثر خانواده ها توانایی پرداخت آن را ندارند. از طرفی متقاضیان برای بالا بردن نمرات نهایی باید در آزمون های تعمیر معدل شرکت کنند که بار مالی زیادی بر دوش متقاضیان و خانواده هایشان خواهد گذاشت. بنابراین با حاکم شدن نتیجه‌گرایی و در نتیجه پرداخت هزینه‌ها توسط خانواده‌های ثروتمند و در مقابل باقی ماندن خانواده‌های فقیر، شاهد تعمیق بی‌عدالتی و شکاف طبقاتی در جامعه خواهیم بود.

وی در ادامه با اشاره به مغایرت این مصوبه با سند عالی تحول بنیادین آموزش و پرورش وی تاکید کرد: یکی از اهداف اصلی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بحث فرهنگ سازی و آموزش است. در مقاله تحول بنیادین تاکید شده است که رویکرد باید از آموزش به یادگیری تغییر یابد و رویکرد فرهنگی و آموزشی را در نقطه مقابل رویکرد آموزشی می داند.

در مصوبه اخیر امتحانات پایان ترم از یک پایه به سه پایه افزایش یافت، یعنی تحصیل برای تمامی دانش آموزان پایه دهم، یازدهم و دوازدهم برای شرکت در امتحانات نهایی و سراسری اجباری است و دانش آموزان باید از نهم نمره کسب کنند. نمره عالی در امتحانات کنکور سه سال اخیر. اگر می خواهید این مصوبه را اجرا کنید، دانش آموزان باید خود را برای امتحانات سه مقطع متوسطه دوم که منجر به تداوم رویکرد «مدرک تحصیلی و صرفاً آموزشی» و رویکرد آموزشی که اصلی است، آماده کنند. هدف سند اصلاحات اساسی نادیده گرفته خواهد شد. عجیب تر اینکه «تحول بنیادین سند آموزش و پرورش» و «سیاست ها و ضوابط ساماندهی ارزیابی و پذیرش متقاضیان تحصیلات عالی» به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است که با یکدیگر مغایرت دارند. با یکدیگر و تصویب اخیر کنکور، اهداف سند عالی تحول بنیادین آموزش و پرورش و آموزش و پرورش که به تصویب همین هیئت می رسد، در عمل نقض می شود.

در ادامه این نامه توکلی به نقد می پردازد بی اهمیتی زبان و ادبیات فارسی، زبان قرآن، معارف اسلامی و زبان های خارجی وی می نویسد: درس های مشترک، درس های فرهنگ سازی جامعه ماست و نام درس های رایج بر آن ها حکایت از آن دارد که هر فردی با هر رشته ای که دارد باید این درس ها را با جدیت مطالعه کند. اگر این رشته ها از آزمون سراسری حذف شوند قطعا با کم توجهی داوطلبان، خانواده ها و مدارس مواجه خواهند شد. تست دادن موضوع مثلا توجه به وضعیت فعلی درس زمین شناسی که حتی به صورت سوال در کنکور طراحی شده است اشتباه است اما با توجه به اینکه به این درس ضریب کمی داده می شود. از سوی مدارس و دانش‌آموزان نادیده گرفته می‌شود و ساعات تدریس او بین سایر دروس توزیع می‌شود.

در بخشی دیگر از این نامه تاکید شده است: دروس هویت محور مانند تاریخ و جغرافیا که در کنکور مطرح نمی شوند به همین ترتیب فراموش می شوند و اگر دروس عمومی را از کنکور حذف کنیم دروسی مانند تاریخ، جغرافیا و زمین شناسی در انتظار است. زبان و ادبیات فارسی، زبان قرآن، معارف اسلامی و زبان خارجی و فرزندان ما از تأثیر این درس ها در جامعه و زندگی محروم می شوند و با فراموشی این درس ها در جامعه مواجه می شویم.

رئیس هیئت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت با اشاره به چند برابر شدن علایق کنکور و موسسات آموزشی که به مافیای متقاضی معروف شد، تاکید کرد: از آنجایی که با اجرای این مصوبه، آزمون سراسری همچنان تاثیر بسزایی در پذیرش دانشجو دارد، با تاثیر مشخص معدل علاوه بر رتبه بندی کنکور، کسب و کار جدیدی برای کسب رتبه از ۲۰ رشته در سه سطح امتحان نهایی (بیش از ۳۰ عنوان) رشته جدیدی تشکیل می شود. در چند ماه گذشته شاهد چاپ هزاران کتاب افزایش معدل توسط ناشران تخصصی بوده ایم و مدارس نیز دانش آموزان را در کنار کلاس های کنکور به سمت کلاس های افزایش معدل سوق می دهند. این امر علاوه بر ظلم به فقرا، توزیع درآمد در بخش آموزش را نابرابرتر می کند.

علاوه بر این، او ادامه داد چند برابر شدن مزایای مدارس انتفاعی به مافیای معدل معروف شده است وی خاطرنشان کرد و نوشت: مدارس استثنایی و غیرانتفاعی برای کسب نمره ۲۰ در امتحانات نهایی و پیشی گرفتن از متقاضیان، آموزش های ویژه و فوق برنامه را به دانش آموزان ارائه می دهند که با جذب معلمان مشهور و دریافت شهریه بسیار بالا به عنوان به زودی شاهد نصب بنرهای مختلفی در شهرها خواهیم بود که این تعداد دانش آموز از یک مدرسه خاص توانسته اند میانگین نمره ۲۰ را کسب کنند و هر مدرسه ای که دانش آموز بیشتری داشته باشد که ۲۰ امتیاز کسب کند شهریه و بر این اساس طبقه بندی فعلی افزایش می یابد. مدارس سخت‌گیرتر شده و خانواده‌ها با توجه به وضعیت مالی خود با این مدارس برخورد خواهند کرد و با طبقه‌بندی مدارس می‌توان پیش‌بینی کرد که مدارس انتفاعی بیشترین آموزش و مزایا را ببینند و بیشترین تعداد دانش‌آموز پذیرفته شده را داشته باشند. با آنها همراه است و کمترین تعداد پذیرش با آنها همراه خواهد بود.این مدارس دولتی و عادی هستند که درآمد مدارس غیرانتفاعی را افزایش می دهند.

توکلی با انتقاد از فعال سازی شبکه هایی برای فروش سوالات و پاسخ به سوالات کنکور که منجر به اعتراض عمومی می شود. وی ادامه داد: سازمان سنجش و آموزش ملی و مستقل کشور مسئولیت برگزاری کنکور سراسری را بر عهده دارد. این آزمون فقط یک بار در سال انجام می شود. قبل، حین و بعد از کنکور تمامی دستگاه های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی درگیر این آزمون هستند و متاسفانه با وجود این عوامل امنیتی، هر ساله همچنان اخباری مبنی بر افشای سوالات یا پاسخنامه کنکور به گوش می رسد. تصور کنید فارغ التحصیلی که مرکز وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ مسئول آن است، با کدام زیرساخت و چگونه می تواند سالی ۳۰ بار امنیت فارغ التحصیلان را تضمین کند؟ قبل از اعلام نتایج نهایی کنکور، گروه های پرسش و پاسخ سوالات شروع به کار کردند که در آزمون های ترم خرداد ماه سال جاری، سوالات و پاسخنامه کنکور سراسری در کانال های مختلف منتشر شد. آزمون. اگر در نهایت تاثیر نتایج امتحانات نهایی اجرایی شود، با سونامی تقلب در امتحانات نهایی مواجه خواهیم شد.

او ببلاتکلیفی صدها هزار داوطلبی که در سال های گذشته فارغ التحصیل شده اند یا قصد تغییر رشته دارند. یکی دیگر از آسیب های این مصوبه خواند و نوشت: با چهار دسته از داوطلبان امتحانی مواجه هستیم که معلوم می شود بیش از ۵۰ درصد داوطلبان آزمون این دسته هستند:

۱. متقاضیانی که آمادگی تحصیلی دارند اما به دلیل اینکه معدل آنها تاثیری در زمان فارغ التحصیلی آنها ندارد، نمرات پایینی گرفته اند.

۲. متقاضیانی که سوابق تحصیلی ناقص دارند.

۳. متقاضیانی که اصلاً سابقه تحصیلی معتبری ندارند.

۴. داوطلبانی که آموزش تحصیلی آنها مرتبط با گروه آزمایشی آنها نباشد.

اگر معدل قطعاً تحت تأثیر قرار گیرد، رقابت بین دانش آموزان پایه دوازدهم و متقاضیان پشت کنکور (از جمله نظام قدیم) به شدت ناعادلانه خواهد بود و راه حلی برای این ظلم وجود ندارد و تریبون به فساد کشیده می شود. اینجا فساد و ظلم با هم ظاهر می شود.

توکلی همچنین بیان کرد که اجرای این قطعنامه باعث می شود افزایش استرس و اضطراب برای داوطلبان و خانواده ها قابل انجام است، نوشت: آزمون سراسری سالی یک بار برگزار می شود و داوطلب در یک روز به سوالات امتحانی پاسخ می دهد، اما با این مصوبه امتحانات نهایی هر مقطع در ۱۰ روز و با توجه به «چند هزار و بیست نمره” که در سوابق تحصیلی داوطلبان فعلی وجود دارد، حتی اشتباه بیست و پنج صدم در هر امتحان به معنای عقب ماندن از چندین هزار نفر و حذف از این رقابت سخت است، یعنی دانشجو یک بار در آزمون دانشجوی داوطلب شرکت می کند. سال اما این مصوبه ۳۰ برابر کنکور را پیش بینی کرده است، امتحاناتی که دانش آموز باید در آن نمره ۲۰ بگیرد. در نتیجه استرس یک روز امتحانی در سال آخر به استرس ۹۰ روز امتحانات نهایی و امتحانات تبدیل می شود. این استرس چندین امتحان پایان ترم از استرس یک روز امتحان بسیار دردناک تر و کشنده تر است و عواقب روحی و روانی شدیدی برای جوانان و خانواده ها خواهد داشت.البته همانطور که این مصوبه تنظیم شده است. به نفع ثروتمندان و افزایش احتمال پیروزی آنها در کنکور و کاهش فشار کنکور برای داوطلبان و خانواده های ثروتمند، فقرا هستند که باید بترسند و بلرزند، چه می شود.

انتهای پیام/




این مقاله را برای صفحه اول پیشنهاد دهید