رویداد VFX Summit این بار به نوآوری


بنیاد سینمایی فارابی، مرکز نوآوری و شتاب رایمون، انجمن جلوه های بصری سینمای ایران، ستاد توسعه فناوری نرم و صنایع خلاق و صندوق تحقیقات و فناوری صنایع خلاق برگزارکنندگان این رویداد بودند.

تکنولوژی Vfx مخفف Visual و Effects است. در واقع برای “جلوه های ویژه” باید از اصطلاح جلوه های ویژه یا Sfx استفاده کنیم. هر دو تکنیک برای ادغام شخصیت ها و محیط های مختلف با رویدادهای واقعی و ایجاد تصاویر و صحنه هایی استفاده می شوند که در دنیای واقعی وجود ندارند یا برای بازسازی نیاز به زمان و هزینه زیادی دارند.

در اولین روز این رویداد، علیرضا حقیقی قریب، مدیرعامل رایمون و دبیر این رویداد به معرفی رایمون مدیا و خدمات این گروه پرداخت. وی طی سخنانی در این مراسم گفت: رویدادهای خاصی در دنیای سینما و فناوری در این صنعت در حال رخ دادن است. نفوذ قابل توجهی داشته است، اما تکنولوژی آنقدر در بدنه سینمای ایران نفوذ نکرده است و این مشکلی است که باید به آن توجه شود. به همین دلیل احساس کردیم که بدنه سینما به دیدن تکنولوژی و البته آشنایی با آن عادت کند و همین مشکل است و همین امر باعث شد تا در بنیاد سینمایی فارابی چنین رویدادی را برگزار کنیم.

لازم به ذکر است رایمون اولین و تنها مرکز نوآوری در زمینه تولید رسانه و محتوا در کشور است که خدماتی مانند رندرفارم، موشن کپچر، استودیوهای تخصصی و … را ارائه می دهد. فعالان نوآور در این حوزه.

پس از آن امیررضا معتمدی، بنیانگذار جلوه های بصری و رئیس انجمن صنفی جلوه های بصری سینمای ایران به ارائه سخنانی پیرامون مسیر و چشم انداز توسعه بصری در سینمای ایران پرداخت.

سعید بیدزردی، دومین سخنران که به صورت آنلاین از تورنتو در این رویداد حضور داشت، تجربه خود را از فریلنسینگ در بازارهای داخلی و خارجی به اشتراک گذاشت.

سومین سخنران این رویداد، جواد مطوری، طراح جلوه های ویژه کامپیوتری و بصری سینما و تلویزیون و از فعالان این حوزه، در یک پنل بحث محور درباره ایده تولید و مدیریت هزینه صحبت کرد. به گفته وی، بسیاری از چالش ها در حین کار در صنعت سینما متاثر از عدم مدیریت هزینه است.

امیر سحرخیز، نویسنده و کارگردان انیمیشن و طراح جلوه های بصری نیز درباره «از انیمیشن تا VFX» صحبت کرد.

سوالات زیادی در مورد استفاده از انیمیشن و جلوه های ویژه در این صنعت وجود دارد که او سعی کرد به آنها بپردازد.

در نهایت امین عطحی متخصص جلوه های ویژه که به عنوان سخنران و مدیر پنل های تخصصی در این مراسم حضور داشت به بررسی کلی VfX Pipelin و نحوه ورود به این حرفه پرداخت.

شرکت کنندگان در پایان روز اول در برنامه ای به نام کافه وی اف ایکس توانستند با سخنرانان و فعالان این حوزه ارتباط و تعامل داشته باشند.

در روز دوم اجلاس VFX با ارائه سرکار خانم الهام غفاری از مجموعه فیلم الهام آغاز شد و سپس آقای صفریان رضایی در ارائه ای با عنوان “از Optical fx تا Vfx” به بررسی مسائل فنی فیلمسازی مجازی پرداختند. وی یکی از مهم ترین مزیت های استفاده از این فناوری را قابلیت VFX در ایجاد و اعمال شرایط مختلف و در نتیجه نزدیک ساختن اثر نهایی به ذهنیت کارگردان می داند.

ادامه این مراسم به گفتگو با فرهاد یوسفی کارشناس و طراح جلوه های بصری اختصاص داشت. در این گفتگو آقای یوسفی ضمن صحبت در مورد نرم افزار VFX، نحوه توسعه دیجیتال صحنه و چالش های این حوزه کاری، از تجربه کاری خود در پروژه های مختلف از جمله دختر و طمع شیرین خیال می گوید.

قسمت بعدی مراسم کاملا تخصصی بود و امیرحسین گنجی در قالب ارائه یک قاب ویژه به تشریح مشکلات فنی ایجاد قاب بصری پرداخت.

پس از این ارائه، جناب آقای نیما ترین از گروه رسانه ای رایمون در خصوص انتقال تجربه در زمینه فناوری های جدید موشن کپچر سخنرانی کردند. تعریف موشن کپچر، انواع آن، کاربردها و حوزه های موثر این فناوری موضوعاتی بود که در این قسمت توسط آقای تارین ارائه شد.

از هنرهای زیبا تا هنر دیجیتال، این موضوع پانلی بود که در قسمت بعدی این رویداد برگزار شد. در این گفتگو که امین با تارا نعمت زاده انجام داد به اهمیت درک هنرهای زیبا در رسیدن به هنر دیجیتال اشاره شد.

سرانجام، VFX Summit 2022 با مراسم اختتامیه به پایان رسید. در این بخش با معرفی علیرضا حقیقی به عنوان دبیر رویداد جلوه های بصری ۲۰۲۳ گزارشی از ارائه این رویداد دو روزه ارائه شد.

همچنین در این بخش پنلی با حضور امیررضا معتمدی و سیروس مقدم برگزار شد و الزامات و دانش جلوه های بصری برای کارگردانان، نویسندگان و تهیه کنندگان تشریح شد.

در نهایت این مراسم با رونمایی از پوستر و لوگوی آینده این رویداد به پایان رسید.

به این مقاله چه امتیازی میدهید؟