رژیم لاغری سریع

زندگی با یک اختلال پوست چیدن: داستان ساویر


بیش از یک دهه است که ساویر موهایش را می کند و پوستش را می چیند. اما با به اشتراک گذاشتن تجربه خود، از طریق صحبت با دوستان و خانواده و با کمک درمان، شرم و خجالت خود را غلبه کرده و به زندگی خود ادامه می دهد.

میدونم باید یادم بیاد اولین باری که موهامو کشیدم و خوردمش ولی نمیکنم. این به تدریج اتفاق افتاد و من متوجه نشدم که این یک مشکل است تا زمانی که یک عادت عمیقاً ریشه‌دار شده بود. اختلال انتخاب من زمانی در دوران دانشگاه شروع شد، و اکنون – تقریباً ۱۰ سال بعد – هنوز در حال مبارزه هستم.

برای هر کسی که این را می خواند و تجربه من را به اشتراک می گذارد، من اینجا هستم تا به شما بگویم: شما تنها نیستید. این فقط یک عادت بد نیست که شما آنقدر ضعیف هستید که نمی توانید آن را ترک کنید. و درمانی برای شما وجود دارد. در واقع، با توجه به مجله آمریکایی روانپزشکی، ۶۳ درصد از مردم به نوعی چیدن می پردازند.

وقتی بچه بودم، بزرگترها مرا به خاطر جویدن ناخن هایم سرزنش می کردند. آنها به من گفتند که این فقط یک عادت بد است که باید آن را ترک کنم، اما برای من، این عادت بد به یک اختلال تغییر دهنده زندگی تبدیل شد.

در سال ۲۰۱۲، سال اول دانشگاه را شروع کردم. به یاد می آورم که تنها و پر استرس، بیش از حد کار، و تلاش برای پیمایش در هزارتوی یک دانشگاه بزرگ ایالات متحده، با اشک های خستگی و استرس برای درس خواندن تلاش می کردم.

در یکی از همین شبهای دیرهنگام، یک تار مو را درآوردم و خوردم.

در ابتدا فکر می‌کردم فقط یک آدم عصبی و عصبی هستم. من اغلب در حالت ایستاده، هنگام مطالعه، تماشای تلویزیون یا رانندگی در ماشینم انتخاب می کردم. من آن را به عنوان یک ویژگی غیرجذاب در خودم دیدم. فقط نیاز داشتم بیشتر تلاش کنم، بهتر عمل کنم، کمی اراده کنم تا این عادت بد را شکست دهم.

یاد گرفتم کنترلش کنم، اما فقط جلوی دیگران. خجالت من از کندن موهایم و خوردن آن در ملاء عام بر میل به چیدن غلبه می کرد، اما وقتی تنها بودم نمی توانستم این اراده را بگیرم و از آن استفاده کنم.

چیدن پوست مانع از زندگی ساویر نمی شود

این فقط من را ناامیدتر کرد. من روی آن کنترل داشتم – اما این کار را نکردم. بدیهی است که این یک نقص در شخصیت من بود و من از خودم متنفر شدم.

من آن را به عنوان یک مشکل واقعی نمی دیدم تا اینکه در حدود سال ۲۰۱۴، شروع به داشتن مشکلات گوارشی کردم. با انجام کمی تحقیق، خواندم که می‌توانم دچار انسداد روده‌ای شوم، مانند یک مجرای مسدود شده در داخل بدنم. سایر مبتلایان به تریکوتیلومانیا (اختلال در کشیدن مو) آنقدر دچار بلوک شده بودند که مجبور به جراحی شدند.

به‌جای درمان، شروع به بریدن رشته‌ها به قطعات کوچک‌تر با دندان‌هایم کردم. این به معده من کمک کرد، اما قطعات در دندان‌ها و لثه‌هایم گیر می‌کردند و باعث می‌شدند که دندان‌پزشکی بی‌خطر داشته باشم.

پس از فارغ التحصیلی در سال ۲۰۱۶، در تلاش برای یافتن شغل و نامطمئن بودن در مورد آینده ام، از کندن تکه های تکه ای دست کشیدم و شروع به کندن توده های کامل کردم.

تا زمانی که پوست سرم درد می‌کرد، می‌دریدم و پاره می‌کردم و می‌ترسیدم که موهایم دیگر رشد نکند. به فکر تراشیدن سرم افتادم – خودم را کچل کنم تا خودم را کچل نکنم خیلی منطقی نیست، می دانم.

من یک نقطه طاس ایجاد کردم و یک شانه برای پنهان کردن آن درست کردم. من از دیدن سالن‌ها دست کشیدم، از اینکه در مورد قضاوت شدن می‌ترسیدم، شروع به کوتاه کردن موهایم کردم.

در این مدت، برداشت پوست من نیز بدتر شد. تا زمانی که قادر به راه رفتن نبودم پوست پاهایم را کنده می کردم. کوتیکول‌ها و کف دست‌هایم را گرفتم تا زمانی که خونریزی کنند. با گچ‌هایی که دور انگشتانم پیچیده بودند و روی دست‌هایم ضربدری شده بودند، تصور می‌کردم رهگذران فکر می‌کنند قربانی سوختگی هستم. من از خانواده و دوستان دوری می‌کردم، خیلی خجالت می‌کشیدم که خودم را توضیح دهم.

من نتوانست خودم را توضیح دهم چیدن یک رفتار ناخودآگاه است. نمی دانم چرا این کار را می کنم، زیرا متوجه نمی شوم که دارم آن را انجام می دهم. وقتی متوجه می شوم که دارم انتخاب می کنم، فکر می کنم: «من نمی خواهم این کار را انجام دهم. چرا این کار را می کنم فقط بس کن.» اما مثل این است که دستان من ذهن خودشان را دارند.

ماه‌ها راهی پیدا می‌کردم که بایستم و فکر کنم که آن را شکست داده‌ام. موهایم دوباره رشد کرد و پوستم زخم شد. از اینکه این مشکل بالاخره در گذشته بود احساس خوشحالی کردم. اما در طول دوره های استرس زیاد، کمتر از ۲۰ دقیقه من را کچل و دردناک، شرمنده، ناامید و دوباره افسرده می کرد.

مبارزه با یک موضوع برای سالها بدون پیشرفت یا دستیابی به راه حل، طاقت فرسا است. و صحبت در مورد اختلال چیدن سخت است زیرا شرم آور است.


من این مقاله را می نویسم زیرا می خواهم با دیگرانی که می توانند ارتباط برقرار کنند ارتباط برقرار کنم و برخی از چیزهایی را که یاد گرفته ام به اشتراک بگذارم:

  • اجازه ندهید شروع شود. اغلب، اگر بتوانم قبل از کندن اولین مو جلوی خودم را بگیرم، می‌توانم از غوغای کامل جلوگیری کنم.
  • کلاه یا دستکش بپوشید تا منطقه غیر قابل دسترس شود.
  • دوش گرفتن یا موهایت را خیس کن تغییر بافت می تواند از چیدن جلوگیری کند.
  • هر کاری که میکنی متوقف کنو با دست یا بدن خود کاری فعال انجام دهید.
  • جایی که درد دارد را انتخاب کنید. کشیدن تارها از پشت گردنم، جایی که موها ظریف‌تر، کمتر رضایت بخش و دردناک‌تر هستند، اغلب می‌تواند باعث توقف من شود.
  • از شر آینه ذره بین خلاص شویدو حتی موچین و سنجاق، اگر از آنها در هنگام چیدن استفاده می کنید.
  • چیزی پیدا کنید که دستان شما را اشغال کندمانند بتونه یا خاک رس، یک سنگ نگرانی، یک توپ استرس، یک تکه لگو، یک مکعب روبیک، یک بالش پولک دار، یا یک فیجت اسپینر.
  • مقداری شرطی سازی اعمال کنید. تنبیه مثبت در واقع برای من موثر بوده است. با پوشیدن یک نوار لاستیکی کوچک روی مچ دستم، هر زمان که می‌بینم شروع به چیدن می‌کنم، آن را تکان می‌دهم. به درد نمی خورد، اما برای کمک به آموزش ذهن من کافی است تا چیدن را نه با کاهش استرس، بلکه با یک شوک کوچک مرتبط کند.
  • صحبت در مورد آن. اغلب، افراد مبتلا به اختلال چیدن یکی از بستگانشان با مشکل مشابهی دارند. متوجه شدم مادرم مشکل خفیف تری دارد که در آن پوست چانه اش را می چیند یا پوست سرش را می خراشد. صحبت کردن با او باعث شده کمتر از این مشکل خجالت بکشم، و این باعث شده است که با آن راحت تر کنار بیایم.
  • به یک حرفه ای مراجعه کنید. اغلب اختلالات انتخابی با سایر مسائل روانشناختی مانند افسردگی، اضطراب یا اختلال بدشکلی بدن همسو هستند.
ساویر در سال ۲۰۲۰

درمان اختلال چیدن یا اختلال همپوشانی موثر است. این فقط نادر است زیرا ما خیلی خجالت می‌کشیم که برویم، یا فکر نمی‌کنیم درمانی برای ما وجود داشته باشد – اما داروها و درمان‌هایی وجود دارند که می‌توانند کمک کنند.

همچنین، چیدن می‌تواند عوارض جانبی مانند عفونت، یا انسداد روده داشته باشد، یا ممکن است به یک مشکل رشدی اشاره کند، بنابراین جستجوی درمان در حال حاضر می‌تواند از مشکلات جدی‌تر و حتی تهدیدکننده زندگی در آینده جلوگیری کند.

اگرچه در حال حاضر برای انتخاب خود به یک درمانگر مراجعه می کنم، می دانم که تا آخر عمر با آن مبارزه خواهم کرد. اما می دانم که تنها نیستم. من می دانم که یک اختلال روانی جای خجالت ندارد. این فقط یک رفتار بد نیست که نمی توانم آن را بشکنم زیرا اراده ضعیفی دارم و دیگر از خودم متنفر نیستم. و صادقانه بگویم، این برای من کافی بود تا زندگی خود را بر روی چیدن متمرکز نکنم، شروع به قدردانی از بسیاری از ویژگی های خوب خود کنم و زندگی سالم تری داشته باشم.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر