سرمایه اجتماعی چیست؟


ارتباطات اجتماعی ما چگونه زندگی ما را غنی می کند؟

نقل قول‌های ویروسی بی‌شماری وجود دارد که می‌گوید، اگر از نظر دوستی غنی هستید، مادام‌العمر ثروتمند هستید – نکته این است که ارتباطات ما زندگی ما را به گونه‌ای بهبود می‌بخشد که سایر عوامل فقط می‌توانند سطح را خراش دهند. اما در پشت سرگیجه آماده کارت تبریک، شالوده یک مفهوم جامعه شناختی بسیار واقعی است.

تعریف دقیق «سرمایه اجتماعی» همیشه آسان نیست، زیرا کاربرد آن متنوع و مورد بحث است، اما به طور کلی به روشی اشاره دارد که در آن روابط اجتماعی ما دارای مزایای مولد است – در شغل ما، برای سلامتی ما، سلامت روانی و تقریباً تمام جنبه های زندگی ما. «سرمایه» دارایی‌ای است که ما می‌توانیم با آن معامله کنیم، مانند پول، و بنابراین سرمایه اجتماعی اساساً راهی را که دوستی‌ها و ارتباطات ما قفل این مزایا را باز می‌کند – به طور خلاصه، سرشار از دوستی، غنی در زندگی است.

البته، این می تواند از نظر مالی باشد (مثلاً فکر کنید اینطور نیست چی میدونی اما که می دانید)، اما شاید جالب تر، راهی باشد که ثروتمند بودن از سرمایه اجتماعی می تواند سلامت و رفاه ما را افزایش دهد.

روث پرچمنت، روان‌درمانگر، توضیح می‌دهد: «به عنوان موجودات اجتماعی، سیستم‌های عصبی ما برای برقراری ارتباط اجتماعی ساخته شده‌اند. “هورمون های شادی” ما با دوستی های خوب افزایش می یابد، این هورمون ها شامل دوپامین، اکسی توسین، سروتونین و اندورفین است که می تواند به کاهش استرس و احساس درد کمک کند.

روث به دو مطالعه جذاب اشاره می کند. اولین، منتشر شده در مجله زنان و سالمندی، دریافت که سطح کورتیزول (هورمون استرس) هنگامی که شرکت کنندگان با دوستان خود صحبت می کردند به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و دوستان نقش مهمی در کمک به یکدیگر برای حل مشکلات دشوار زندگی داشتند. دومی که توسط دانشگاه آکسفورد انجام شد، نشان داد که افرادی که دایره اجتماعی گسترده ای دارند، آستانه تحمل درد بالاتری را در مقایسه با افرادی که دوستان کمتری دارند، تجربه می کنند.

بنابراین سرمایه اجتماعی در عمل چگونه به نظر می رسد؟ خوب، فرض کنید به یک مصاحبه شغلی می روید، و از یک دوست با شما تماس می گیرد تا برای شما آرزوی موفقیت کند و به شما یادآوری کند که چقدر باورنکردنی هستید، این باعث افزایش عزت نفس شما می شود. درست؟ حالا بیایید بگوییم که شما در حال عبور از یک مشکل سخت با سلامتی خود هستید، و یکی از دوستان متوجه می شود، سپس با حمایت یکی از عزیزانتان کمک مورد نیاز خود را دریافت می کنید و مسیر بهبودی را شروع می کنید. یا شاید در حال غرق شدن در کارهایی هستید که پیش از یک رویداد بزرگ انجام می شود، اما می توانید با دوستی تماس بگیرید که می دانید چند کار را از لیست کارهای شما حذف می کند تا بتوانید انرژی خود را در جای دیگری بگذارید. هر یک از اینها نمونه‌هایی از روش‌های روزمره هستند که ارتباطات زندگی ما را آسان‌تر می‌کند، به این معنی که ما زمان، انرژی، منابع و اعتماد به نفس برای موفقیت داریم.

دو دوست که به منظره ای طبیعی نگاه می کنند


چگونه ارتباطات خود را تقویت کنیم

نکات روان درمانگر روث پرگامنت برای افزایش سرمایه اجتماعی:

پذیرای ارتباطات جدید و فرصت های دوستی باشید
با هر فردی که ملاقات می کنیم فرصتی برای ارتباط با انسان دیگری فراهم می کند. باز بودن به ما این امکان را می دهد که حضور داشته باشیم، اشتراکات را پیدا کنیم، گوش کنیم و به اشتراک بگذاریم. ویژگی هایی که به ایجاد و حفظ دوستی ها و ارتباطات کمک می کند.

اعتماد به نفس خود را افزایش دهید
یکی از بزرگترین موانع برای ارتباط اجتماعی اضطراب اجتماعی و اعتماد اجتماعی پایین است، ترس از قضاوت منفی، طرد شدن، تحقیر شدن و برخورد بد وجود دارد. یک نکته مفید برای مقابله با اضطراب اجتماعی این است که توجه خود را به بیرون متمرکز کنید، به طوری که واقعاً به شخص و موقعیت مقابل توجه کنید، نه اینکه در ترس ها و نگرانی های درونی خود گرفتار شوید. درمان شناختی رفتاری (CBT) یک پایگاه شواهد عالی برای کمک به افراد در یادگیری روش های عملی برای رسیدگی به اضطراب اجتماعی دارد.

در نظر بگیرید که برای یک دوست چه ارزشی قائل هستید
آیا کسی است که بتوانید از فعالیت های مشترک با او لذت ببرید؟ کسی که بتوانید با او گفتگوهای عمیقی داشته باشید؟ کسی که جنبه های هویت شما را درک کرده یا به اشتراک می گذارد؟ ممکن است ترکیبی از ارزش‌ها وجود داشته باشد که در یک دوستی مهم احساس می‌شود، من شما را تشویق می‌کنم که به آنچه ممکن است باشد فکر کنید.

دوستی ها و ارتباطات مثبت مهم هستند
من از کلمات “دوستی و ارتباطات مثبت” استفاده می کنم زیرا می توانیم ارتباطات اجتماعی را تجربه کنیم که باعث می شود احساس بدی داشته باشیم و ما را تحلیل ببریم. این مهم است که به سمت دوستی ها و ارتباطاتی که به طور کلی احساس مثبت می کنند، جذب شوید. در نظر گرفتن ویژگی هایی مانند اعتماد، ثبات، ارتباط خوب و ارزش های مشترک مفید است.


روث می افزاید: «دوستی ها همچنین می توانند به تقویت سرگرمی، حس ماجراجویی، خلاقیت و بازیگوشی کمک کنند. تحقیقات رو به رشدی در مورد اینکه چگونه بازیگوشی در بزرگسالان می تواند شادی را بهبود بخشد و استرس و اضطراب را کاهش دهد وجود دارد. من همیشه از دوستی سپاسگزارم که سالها پیش مرا تشویق کرد که کلاس مجسمه سازی را امتحان کنم. خلق چیزها به یکی از سرگرمی های مورد علاقه من تبدیل شده است و فضایی را فراهم می کند که در آن بتوانم با خلاقیت بازیگوش خود ارتباط برقرار کنم.”

همه اینها گفته شد، مهم است به خاطر داشته باشید که دوستی وسیله ای برای رسیدن به هدف نیست و ما نباید به افراد زندگی خود از نظر ارزش معاملاتی آنها فکر کنیم و آماده نقد کردن آنها در هر لحظه باشیم. در عوض، مفهوم سرمایه‌های اجتماعی باید به راه‌هایی توجه کنیم که ارتباطاتی که داریم در تمام زمینه‌های زندگی‌مان از ما حمایت می‌کنند، چگونه «ثروتمند» بودن در روابط عمیق، رضایت‌بخش و صادقانه افق‌های ما را گسترش می‌دهد – و باید «ارائه دادن» را تشویق کند. و پویا بگیر این به ما کمک می کند تا بفهمیم که چگونه همه این عوامل در هم آمیخته اند و چگونه به ما کمک می کنند تا پیش برویم. بنابراین، ممکن است زمان آن رسیده باشد که سرمایه اجتماعی خود را بررسی کنید و راه‌هایی را که دوستی‌هایتان از شما حمایت می‌کنند، ردیابی کنید – ممکن است از عمیق بودن آنها متعجب شوید.


روث پرچمنت یک روان درمانگر است که در درمان شناختی رفتاری تخصص دارد. او به مردم کمک می کند تا با ارزش ها و اصالت خود ارتباط برقرار کنند. با مراجعه به counseling-directory.org.uk اطلاعات بیشتری کسب کنید

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر