شکار فروشنده های سوال کنکور با درآمد میلیاردی/تقلب شده – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان



محمدجواد رئیسی کارگردان مستندسددرسدوی همزمان با انتشار آنلاین این مستند در گفتگو با خبرنگار مهر درباره آن توضیح داد: این مستند روایتی از حواشی و مافیای کنکور است که دو سال پیش انجام دادیم. رقابت همیشه بخشی از دغدغه مسئولان آموزش و پرورش و مسئولان آموزش عالی مطرح شد و صحبت ها و احادیث زیادی در این باره مطرح شد. هر چند سال هاست که بحث حذف کامل یا تغییر ساختار آزمون وجود دارد. در این فیلم سعی کردیم به این سوال پاسخ دهیم که آیا امکان حذف کامل آزمون وجود دارد؟ و اگر بماند، با چه ساختاری باید آن را قضاوت کنیم؟

این مستندساز ادامه داد: بالاخره باید سازوکاری داشته باشیم که افراد وارد سیستم دانشگاهی ما شوند تا توانایی ها و شرایط افراد بررسی شود. اگر سازوکاری وجود نداشته باشد، باز هم شاهد رانت و فساد خواهیم بود و شرایط به گونه ای خواهد بود که هرکس به قدرت دسترسی بیشتری داشته باشد، راحتتر وارد دانشگاه می شود یا رشته مورد علاقه خود را انتخاب می کند. در نهایت، دانشگاه های ما دارای سطوح عملی متفاوتی هستند، برخی از سطح علمی بالاتر و برخی دسترسی علمی بهتری به منابع آموزشی دارند. به همین دلیل لازم است مکانیزمی برای تحلیل افراد وجود داشته باشد. اما مکانیسم فعلی که در آن همه چیز بر اساس یک آزمون سه ساعته تنظیم شده است، همیشه جایی برای شایعات. البته برخی از مسئولان آموزش و پرورش کشور این سازوکار را قبول دارند و معتقدند سطح توانایی هر فرد در این آزمون محک زده می شود.

این محدودیت ها با حذف امتحان تنظیم نمی شود

وی ادامه داد: به غیر از این سوالات کنکور ابعاد دیگری نیز وجود دارد که شامل مسائل اجتماعی، مسائل ساختاری، مسائل اقتصادی، مسائل مربوط به دستورالعمل های تحصیلی، نظام توزیع درآمد بین رشته های مختلف تحصیلی و مشاغل و… می شود. این موارد مستقیما به کنکور مربوط نمی شود، بلکه به ساختار آموزشی کشور مربوط می شود. اما اگر بخواهیم در مورد ساختار کنکور صحبت کنیم، برخی کارشناسان معتقدند که باید این موارد را هم در نظر بگیریم. اینکه طیف وسیعی برای رشته پزشکی صف می کشند ربطی به کنکور ندارد بلکه متاثر از سیستم درآمدی مشاغل مختلف است که بسیاری از افراد را به رشته پزشکی علاقه مند کرده است. در عین حال ظرفیت این حوزه محدود است. اگر آزمون داوطلب لغو شود، شرایط در این بخش بهبود نخواهد یافت، زیرا تقاضا در این رشته همچنان بالا خواهد بود. شاید این مباحث خارج از کنکور باشد، اما اتفاقی که می افتد این است که این مباحث مرزهای کنکور را جابجا می کنند.

سازمان سنجش همیشه اعلام می کند که این وعده ها تقلب است اما هر سال این موارد تکرار می شود. افرادی هستند که مدعی دسترسی به سوالات هستند و بسته به اینکه در کدام حوزه و دانشگاه مد نظر داشته باشید از ۴۰۰ میلیون تومان از افراد کلاهبرداری می کنند.

رئیسی افزود: این عوارض باعث بروز برخی حوادث و منفعت طلبی های دیگر می شود. یک سری از افراد باج خواهی و کلاهبرداری از متقاضیان می گویند که من می توانم فرزند شما را وارد فلان دانشگاه کنم و هر سال این اتفاق می افتد. سازمان سنجش همیشه اعلام می کند که این وعده ها تقلب است اما هر سال این موارد تکرار می شود. افرادی هستند که مدعی دسترسی به سوالات هستند و بسته به اینکه در کدام حوزه و دانشگاه مد نظر داشته باشید از ۴۰۰ میلیون تومان از افراد کلاهبرداری می کنند. این افراد سال هاست که از آزمون های داوطلبی کتک کاری می کنند و سود می برند و مبالغی که انتقال می دهند بسیار بالاست. در برخی آزمایشات این مبلغ به یک میلیارد تومان می رسد. لزوماً محدود به کنکور نیست، به عنوان مثال برخی افراد در آزمون وکالت ادعاهای مشابهی دارند.

کارگردان مستندسددرسدوی همچنین درباره چند روش عجیب تقلب در کنکور که در مستند ذکر شده است، بیان کرد: یک سری باندها هستند که برای خود ظاهر مشروع ایجاد می کنند و با تبلیغات و تقلب از مردم پول می گیرند. یک نمونه از این چیزها در فیلم وجود دارد، مثلا به مردم می گویند که می توانند یک گوشی بسیار کوچک را در بدن یا لباس خود جاسازی کنند! یا هدفون او را در جای خود قرار دهید! زمانی که این افراد وارد حوزه امتحانی می شوند، یکی از بیرون با آنها تماس می گیرد و به سوالات تهیه شده توسط حوزه دیگری پاسخ می دهد و آنها پاسخ ها را برای فرد شرکت کننده در آزمون می فرستند. این ترفندی است که برخی مدعی انجام آن هستند و برخی نیز با جعل آن توانسته اند مردم را در این مورد توجیه کنند.

وی افزود: در مستند می بینیم که یکی از افرادی که توسط این سامانه کلاهبرداری شده بود گوشی را برداشت و اهداف آن را در پاشنه کفش خود فرو کنید و به جلسه ببرید تا بهانه ای برای فاصله گرفتن از مراقبین در یک لحظه باشد. سازمان درجه بندی همیشه می گوید این افراد هرگز موفق نمی شوند و من واقعاً نمی دانم که آیا این الگوی تقلب تا به حال کسی را وارد دانشگاه کرده است یا خیر. پاسخ روشنی برای این سوال پیدا نکردیم زیرا مسئولان سازمان سانسه مدعی برخورد با این افراد و متلاشی کردن باندهای آنها هستند.

سالانه تعداد زیادی از شاکیان جنجالی دستگیر می شوند

او از گفتگو با یکی از مظنونان برای بازجویی در مستند می گوید.سددرسدوی همچنین گفت: ما این گفتگو را بازسازی کردیم. ما به متن مکتوب مصاحبه دسترسی داشتیم و آن را در مستند بازسازی کردیم. واقعیت این است که این افراد هر سال دستگیر می شوند و تعداد آنها زیاد است. تعدادی از آنها توسط سازمان سنجش و برخی دیگر توسط پلیس شناسایی می شوند. از آنجایی که مصاحبه با این افراد برای ساخت مستند سخت بود، یکی از مصاحبه هایی را که به صورت مکتوب به آن دسترسی داشتیم را در مستند بازسازی کردیم.

این مستندساز درباره شکل گیری و گسترش برخی نگرش های منفی نسبت به کنکور و یادگیری های پایه در سال های اخیر توضیح داد: ما در ۲۰ سال گذشته یک قانون نانوشته را قانون کرده ایم و این است که هرکس می خواهد موفق شود باید به این سوال دانشگاه مراجعه کند. برای بسیاری از کودکان به یک فرض ثابت تبدیل شده است، اما از بیرون، وقتی به تاریخ نگاه می کنیم، تعدادی از افراد یا در زمینه مرتبط کار نمی کنند یا عموماً تحصیلات دانشگاهی ندارند، اما به سمت مهارت ها و حرفه ها رفته اند. آنها را یاد گرفته اند، وضعیت مالی آنها نسبت به میزان تلاش آنها بهتر شده است یا خیر. در خارج از کشور هم همینطور است، بعداً متوجه شدیم.

وی افزود: در ۲۰ تا ۳۰ سال گذشته همه خانواده های ما فکر می کردند و متذکر می شدند که بچه ها باید در کنکور قبول شوند اما امروز متوجه شده اند که بیشتر از آن مهارت ها مهم است. فردی که مثلاً مهارت کامپیوتری دارد، حتی بدون تحصیل، می تواند در یک شرکت کار کند و حقوق خوبی بگیرد. این مشکل که بعداً از آن به عنوان “گواهینامه” یاد شد، محصول سیستم آموزشی معیوب ما بود. سیستمی که سال ها به دانش آموزان و خانواده ها آموخته است که قبولی در کنکور رمز موفقیت است. در این سیستم اگر کسی می خواست فوتبالیست شود و استعداد این حرفه را داشت، به دلیل قبول نشدن در کنکور ناامید می شد و به او لقب «بد سواد» و «بی شخصیت» می دادند.

این مستندساز تاکید می‌کند: نظام آموزشی ما اعم از کتاب‌های درسی و روش‌های آموزشی باید کاملاً اصلاح شود تا به کودک بفهمانیم که باید به دنبال موفقیت باشید و برای آن ابتدا استعداد خود را کشف کنید و برای آن استعداد تلاش کنید. از موضع خود عقب نشینی نکنید و در صورت لزوم برای این کار به دانشگاه بروید یا حتی به حوزه و بازار بروید. اما ابتدا استعداد خود را شناسایی کنید. ما در سیستم آموزشی امروز این چیزها را نداریم. ما برای ۲۰ میلیون دانشجو کپی نوشتیم و همه باید همین مطلب را بخوانند. یک معلم با یک روش خاص می خواهد همه آنها را در یک سال آموزش دهد. بچه های این سیستم باید تلاش کنند تا وارد دانشگاه شوند و اگر شغل دیگری پیدا نکردند.