میزیتو، ابزار مدیریت پروژه ایرانی


شرکت توسعه استراتژی آرمان ایمن در زمینه تولید محصولات نرم افزاری فعال است. احتمالاً بیشتر با محصولات آن به خصوص میزیتو آشنا هستید تا خود شرکت. این محصول که با موضوع مدیریت کار و پروژه ساخته شده است، رقیب سرسخت خدمات خارجی مانند آسانا و ترلو است، زیرا رشد آن در بازار ایران چشمگیر است و هم اکنون بیش از ۴۵ هزار سازمان، شرکت و تیم از آن استفاده می کنند. خدمات . در گفتگو با احمد عرب، مدیر ارشد فناوری و یکی از بنیانگذاران میزیتو، با این محصول بیشتر آشنا شدیم:

میز شما

تیم میزیتو چگونه تشکیل شد؟

در ابتدای کار چهار نفر بودیم که با هم روابط دوستانه داشتیم و بعداً افراد دیگری به تیم اضافه شدند. در بسیاری از موارد وظایف افراد با هم تداخل دارد و ما بیشتر کارها را با هم انجام می دهیم، مانند امور مربوط به بازار یابی و فروش به صورت جمعی برنامه ریزی شده است. تعریف ویژگی‌های جدید و زمان‌بندی به‌روزرسانی‌ها یکسان است.

چرا قرار گذاشتی؟

قبل از میزیتو به کار پروژه ای مشغول بودیم اما پس از مدتی به دلیل مشکلاتی که در پروژه ها وجود داشت، نگهداری آنها و پرداخت نابهنگام مطالبات کارفرمایان به ویژه سازمان های دولتی، تصمیم گرفتیم در زمینه تولید فعالیت کنیم. از طرفی ما نیاز به برنامه ای را احساس کردیم که بتواند کار را مدیریت کند و انسجام پروژه را به همراه داشته باشد و این برای ما مناسب بود. ما با بسیاری از خدمات مدیریت پروژه کار کردیم، اما آنها به طور کامل نیازها را برآورده نکردند. با در نظر گرفتن این موارد به این نتیجه رسیدیم که یک سرویس را طراحی کنیم و از آن استفاده کنیم و با شناختی که از کاستی های محصولات در بازار داریم، آن را توسعه دهیم و به محصول تبدیل کنیم.

در آن زمان به جز دو مورد سرویس داخلی خاصی وجود نداشت. طبق بررسی ما، آنها در ارائه خدمات به مشتریان نیز مشکل داشتند و به یک سری ویژگی های جدید با کیفیت نیاز داشتند. در طول شش ماه، خدمات داخلی و خارجی را بررسی کردیم و نقاط قوت و ضعف آنها را شناسایی کردیم. به دلیل غلبه انجام کارها در رختخواب رسانه های اجتماعی مانند تلگرام و اینستاگرام تصمیم گرفتیم این سرویس را بر اساس شبکه های اجتماعی ایجاد کنیم. ویژگی این نوع محصولات برقراری تعامل سریع بین افراد و گروه ها است.

Mizito برای چه شرکت هایی توسعه یافت؟

Mizito برای چه شرکت هایی توسعه یافت؟

بازار هدف اصلی ما شرکت های خصوصی هستند. اکثر این شرکت ها بوروکراسی خاص سازمان های دولتی را ندارند و ساختار مدیریت و ارتقای کاری آنها به گونه ای است که می توانند از خدماتی مانند میزیتو استفاده کنند. این شرکت ها برای مدیریت کار خود از ابزارهای مختلفی از جمله حسابداری، سیستم های مدیریت مشتری، مدیریت اسناد و ارتباطات مورد نیاز است. ما ادعا نمی کنیم که همه این موارد را به طور همزمان ارائه دهیم، اما مدعی هستیم که نیازهای مدیریت پروژه چنین شرکت هایی را برآورده می کنیم.

به روز رسانی و ویژگی های جدید Mizito بر چه اساسی تعیین می شود؟

هر فصل ما به روز رسانی های کامل و کاملی داریم که شامل ویژگی های جدید است. این امکانات با توجه به تحلیل تیم توسعه فنی و نیازهای اعلام شده مشتریان طراحی شده است. علاوه بر این، به‌طور مداوم در حال بررسی به‌روزرسانی‌ها و ویژگی‌های جدید ارائه‌شده توسط سرویس‌های خارجی هستیم و در صورت وجود مواردی که با نیاز شرکت‌های ایرانی سازگار است، قصد داریم آن‌ها را اضافه کنیم.

آیا بازار محصولات مدیریت پروژه فعال بود یا نیاز به گسترش بازار داشتید؟

زمانی که ما میزیتو را راه اندازی کردیم، مفهوم مدیریت پروژه بسیار پیچیده بود. اکثر شرکت های بزرگ و حرفه ای از محصولات خارجی استفاده می کردند یا برنامه خاص خود را داشتند. شرکت های دیگر از ابزارهای مدیریت پروژه اختصاصی استفاده نکردند. در واقع آنها نمی خواستند برای چنین خدماتی هزینه ای بپردازند.

سعی کردیم با تبلیغات و بازاریابی هدفمند بازار محصول را به تدریج گسترش دهیم. متن، تصاویر و مطالب زیاد ویدئو ما آن را ایجاد و در وبلاگ Mizito منتشر کردیم تا این مفهوم را توضیح دهیم که هر شرکتی برای مدیریت بهتر و دستیابی به اهداف مالی و سازمانی خود به یک ابزار مدیریتی نیاز دارد.

شرکت میزیتو

برای بازاریابی چه اقداماتی انجام دادید؟

در ابتدا، مشتریان ما شرکت های نسبتا کوچکی بودند که بین ۱۰ تا ۵۰ کارمند داشتند. پس از چند سال، به روز رسانی های مستمر انجام شد تا Mizito بتواند نیازهای شرکت های بزرگ را پوشش دهد. اکنون شرکت های بیش از ۱۰۰ و ۲۰۰ نفر نیز از Mizito استفاده می کنند. امسال شرکت هایی با بیش از ۵۰۰۰۰۰ نفر به مشتریان میزیتو پیوستند و ما بدون مشکل به آنها خدمات رسانی می کنیم. گام به گام بازار هدف میزیتو در حال گسترش است و در عین حال این برنامه در حال تکامل است تا نیازهای بازار جدید را پوشش دهد.

بازاریابی Mizito به آرامی اما منطقی در حال توسعه است. تابستان گذشته ۲۰۰۰۰ مشتری داشتیم. این یعنی ۲۰ هزار تیم، سازمان یا شرکت. تا پایان سال، تعداد آنها به ۳۵۰۰۰ مشتری افزایش یافت و بیش از ۴۵۰۰۰ شرکت از خدمات Mizito استفاده کردند. برنامه ما این است که تا پایان سال به بیش از ۷۵ هزار شرکت و سازمان خدمات رسانی کنیم.

در ابتدا به عنوان یک شرکت نرم افزاری، شرکت های نرم افزاری و فعالان فناوری اطلاعات را هدف قرار دادیم. ما میزیتو را به صورت حضوری به آنها معرفی کردیم تا بازخورد دریافت کنند و از آن برای بهبود محصول استفاده کنند. پس از مدتی، مخاطبان را افزایش دادیم و میزیتو را به شرکت های فناوری معرفی کردیم. مهندسان از یک جنس هستند و در درک مفاهیم کار و مدیریت کار زبان مشترکی دارند. این امر ارائه محصول به آنها را در مقایسه با سایر لایه ها آسان تر می کرد.

کرونا چه تاثیری بر گسترش استفاده از ابزارهای مدیریت پروژه داشته است؟

کرونا و الزام به کار از راه دور باعث شده است تا همه شرکت ها از ابزارهایی برای انجام فعالیت های خود استفاده کنند کار از راه دور ابزارهای مدیریت پروژه نیز بیشتر مورد توجه قرار گرفته و تعداد زیادی از شرکت ها با این سرویس آشنا شده اند. ما در زمینه فناوری و مفاهیم مدیریت پروژه از کشورهای دیگر عقب مانده ایم. نیاز به کار از راه دور در طول دوره کرونا کاتالیزوری بود که باعث شد شرکت ها متوجه شوند که برای مدیریت بهتر کار و دستیابی به اهداف خود به ابزارهای مدیریت پروژه نیاز دارند.

پس از کرونا، گسترش این بازار با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت، زیرا در ایران از اتوماسیون های قدیمی استفاده می شد و باید نگاه مدیران را تغییر داد و به مفاهیم جدید توجه کرد. تجربه ای که در دوران کرونا رخ داد این دید و تمرکز را ایجاد کرد.

شروع Mezito

اگر محدودیتی برای اپلیکیشن های خارجی وجود نداشته باشد، آیا میزیتو می تواند با آن ها رقابت کند؟

بخش بزرگی از مشتریانی که امسال و پایان سال گذشته وارد میزیتو شده‌اند، قبلاً از خدمات خارجی استفاده می‌کردند. برخی از آنها محدودیتی در استفاده از سرویس های خارجی نداشتند، اما ترجیح دادند با Mizito کار کنند. این استقبال دو دلیل دارد. اولاً از نظر قیمت میزیتو بسیار ارزانتر از خدمات خارجی است. دوم اینکه میزیتو یک محصول بومی و محلی است، زمانی که چنین سرویسی وجود داشته باشد، ما از این سرویس برای حمایت از یکدیگر برای بهبود و افزایش کارایی و کیفیت کسب و کار محلی استفاده می کنیم. ما به مشتریان خود اطمینان می دهیم که از آنجایی که در ایران هستیم، از نظر امنیت بسیار بهتر از سایر خدمات هستیم.

بیشتر امکانات سرویس های خارجی نیز در میزیتو موجود است، حتی در برخی موارد میزیتو امکانات بیشتری دارد. خدمات ما با توجه به شرایط تجارت ایرانی توسعه یافته است و البته امکان ارائه به صورت چند زبانه نیز وجود دارد. این موارد نشان می دهد که اگر تحریم برداشته شود، میزیتو می تواند رقابت کند اما مطمئنا رقابت سختی خواهد بود. ما از این رقابت استقبال می کنیم زیرا اگر رقابت نباشد کیفیت بهتر نمی شود.

آیا آماده ورود به بازارهای خارجی هستید؟

در حال حاضر مشتریانی از خارج از کشور داریم. البته بیشتر آنها ایرانیانی هستند که در خارج از کشور کار می کنند. از آنجایی که Mizito به صورت استاندارد طراحی و توسعه یافته است، تغییر یا اضافه کردن زبان های دیگر به آن آسان است. پیشنهادهای زیادی برای همکاری در خارج از کشور داشته ایم اما برای ورود به بازار خارجی باید حرفه ای و حساب شده عمل کرد. ما می خواهیم وارد بازارهای خارجی شویم زیرا در ایران به آرامی و پیوسته در حال توسعه هستیم.

نیازهای مالی میزیتو چگونه تامین می شود؟

از درآمد حاصل از پروژه های شرکت و سپس از درآمد حاصل از خود محصول، میزیتو را توسعه دادیم. تاکنون سرمایه جذب نکرده ایم. خوشحالیم که نیازی به جذب سرمایه پیدا نکردیم.

مهمترین تجربه ای که در میزیتو کسب کردید چیست؟

مهمترین تجربه طراحی این بود که طراحی موفق مستلزم ارزیابی دقیق نیازها است. ما روی یک محصول تمرکز کردیم و شما نیازسنجی دقیقی انجام دادید. ما به دنبال محصولی بودیم که نیاز واقعی جامعه باشد. بسیاری از استارت آپ ها به دنبال محصولی هستند که از نظر بصری جذاب باشد اما کاربردی نباشد. محصولی که پاسخگوی نیازهای مردم نباشد، مشکلات فروش خواهد داشت، به اندازه کافی تامین مالی نخواهد شد و در نهایت با شکست مواجه خواهد شد.

بهترین تجربه داشتن یک تیم همدل بود که یک هدف مشترک را دنبال می کرد. مهمترین سرمایه شرکت نیروی انسانی متخصص و متعهد است که با مدیریت خوب در کنار هم کار می کنند. تیمی موفق است که از همه توانایی ها و استعدادهای افراد استفاده کند و از همه نظرات استفاده کند. در میزیتو مشکلات مالی داشتیم، اما چون همدل بودیم، صبور بودیم و به نتیجه رسیدیم.

از نظر رشد، نقش حمایت خوب قابل توجه بود. در Mizito، ما در تلاش هستیم تا در اسرع وقت به مشتریان پاسخ دهیم. این رویکرد باعث شد مشتریان احساس کنند که میزیتو به عنوان یک محصول پویا همیشه آماده پاسخگویی به نیازهای آنهاست.

به این مقاله چه امتیازی میدهید؟