نحوه تعیین مرزهای سالم با دوستان – فضای گفتگو


انواع حاشیه

۵ نوع مرز مناسب وجود دارد که می توانید در روابط دوستانه و دیگر روابط خود قرار دهید. تعیین حد و مرز با دوستان در ابتدا می تواند استرس زا به نظر برسد، به خصوص اگر دوستی برای مدت طولانی ادامه داشته باشد. با این حال، اغلب مورد نیاز است و یک راه بسیار مفید برای پرورش یک رابطه سالم در سطح عمیق تر است.

حتما به دوست خود بگویید که مرزهای مناسبی که تعیین می کنید در تلاش برای بهبود دوستی است نه تضعیف آن. در واقع به نفع دوستی شما خواهد بود و سلامت روانی. پنج نوع مرز عبارتند از:

محدودیت های زمانی

ممکن است لازم باشد برای دوستانی که:

  • همیشه برای رویدادهای برنامه ریزی شده دیر حاضر شوید
  • وقتی به آنها می گویید مشغول هستید عصبانی می شوید
  • در آخرین لحظه لغو کنید و شما را معلق نگه می دارد

برای زمانی که در اختیار دارید محدودیت هایی تعیین کنید. به دوستتان بگویید که زمان برای هر دوی شما ارزشمند است و دوست ندارید وقت خود را تلف کنید.

مرزهای فیزیکی

اگر دوستی دارید که از وسایل شما استفاده می کند بدون اینکه اول از آنها بپرسد، یا اگر آنها را به روشی بی احترامی و بی احتیاطی استفاده می کند که می تواند به آنها آسیب برساند یا اغلب منجر به نابودی آنها شود، باید محدودیت های فیزیکی محکمی تعیین کنید. شما می توانید با گفتن این جمله به این هدف برسید:

  • “مطمئناً، شما می توانید از دوربین من استفاده کنید، اما من فردا دوباره به آن نیاز دارم، لطفا.”
  • “متاسفم، اما در حال حاضر نمی توانم پولی به شما قرض بدهم. آیا راه دیگری وجود دارد که بتوانم کمک کنم؟”
  • “متاسفم، اما من به کسی اجازه نمی دهم کامیون من را رانندگی کند. این یک چیز شخصی است.”
  • “متاسفم، اما من نوشیدنی / غذای خود را به اشتراک نمی گذارم.”

در هر صورت، شما باید به طور محکم خواسته های خود را نمایندگی کنید. اشکالی ندارد که اصرار کنید که مرزهای شما رعایت شود.

مرزهای فیزیکی

همه ما حق داریم حباب خودمان را داشته باشیم. اگر دوست شما حساس است و شما با او خوب نیستید، با خیال راحت مرزهای فیزیکی را تعیین کنید که با آن احساس راحتی می کنید. همچنین می تواند به فضای شخصی شما مانند اتاق خواب شما مربوط باشد. برای تعیین حد واقعی، می توانید بگویید:

  • “من در آغوش نمی‌گیرم یا لمس نمی‌کنم. لطفاً این روش را اشتباه نگیرید، اما وقتی از XYZ استفاده می‌کنید، من را ناراحت می‌کند.”
  • “این اتاق فضای شخصی من است. لطفا قبل از ورود در را بکوبید.”

هر زمان که شخصی به فضای شخصی شما حمله کرد، به او بگویید و از او بخواهید که از رفتار خود آگاه باشد و آن را تغییر دهد.

مرزهای احساسی

اگر تحت تأثیر احساسات و چالش های زندگی خود هستید، تشخیص نیازهای عاطفی دوستتان و تأیید احساسات او دشوار است. اگر در هر لحظه قادر به پاسخگویی به نیازهای شخص دیگری نیستید، می توانید بگویید:

  • “متاسفم و امیدوارم بدانی که دوستت دارم، اما الان وقت آن نیست که حرف بزنم.”
  • “این موضوع برای من بسیار دشوار است. آیا می توانیم در مورد چیز دیگری صحبت کنیم؟”
  • “متاسفم که دوران سختی را پشت سر می گذارید، اما من نمی توانم آنطور که شما می خواهید در حال حاضر آنجا باشم.”

بله، قرار است دوستان “آنجا” برای یکدیگر باشند. با این حال، گاهی اوقات این امکان پذیر نیست. خوبه.

مرزهای فکری

دوستان باید متقابلاً به عقاید و افکار یکدیگر احترام بگذارند بدون اینکه طرد شوند. با این اوصاف، شما کاملاً حق دارید که یک مکالمه را خاموش کنید، اگر متوجه شدید که به سمت جنوب می رود و در نهایت برای شما یا فضای شما مفید نخواهد بود. شما می توانید چیزی در این زمینه بگویید:

  • “و من می فهمم چه می گویید. من فقط با شما موافق نیستم.”
  • “شاید اجازه دهید این گفتگو را کنار بگذاریم؟ به نظر نمی رسد ما موافق باشیم.”
  • اگر شما با من موافق نباشید اشکالی ندارد، اما لطفا به من توهین نکنید.

به دوستان خود اطلاع دهید که با اختلاف نظرها مشکلی ندارید و همچنان از منحصر به فرد بودن آنها قدردانی خواهید کرد.

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر