نظری چالش های مقررات را بیان کرد


مراسم در نظریه روز سه شنبه ۵ مهر ۱۴۰۱ با موضوع مجلس و بوم نوآوری با حضور رئیس مرکز پژوهش های مجلس، جمعی از نمایندگان شورای اسلامی، فعالان کارآفرینی کشور برگزار شد. اکوسیستم و اصحاب رسانه در مرکز پژوهش های شورای اسلامی.

در ابتدای این مراسم بابک نگاری رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی با اشاره به اقدامات جدید مرکز پژوهش های شورای اسلامی، این اقدامات را گامی مثبت در راستای استفاده از نخبگان کشور دانست. ظرفیت. وی افزود: چالش‌های جدیدی پیرامون مقررات فناوری در حال شکل‌گیری است که باید با بهره‌گیری از توان و ایده‌های فعالان این حوزه برای سیاست‌گذاری در این حوزه برطرف شود. سیستم های مدیریتی در مراحل مختلف وظایف مختلفی را بر عهده دارند، با پیشرفت سیستم های مدیریتی و کسب تجربه در این زمینه، باید تلاش کرد که شکاف عمیقی بین مقررات و سیاست گذاری و دیدگاه مردم در این زمینه ایجاد نشود. موضوع استفاده”.

حسین ملک نژاد، مدیرعامل استارتاپ رسمی و سها صالح، بنیانگذار استارت آپ بتا به ترتیب در خصوص کلان داده ها و حکمرانی و نقش روابط عمومی و رسانه صحبت هایی ارائه کردند.

بخش بعدی و مهم این رویداد به پنل مجلس، چالش های تنظیم اکوسیستم نوآوری اختصاص داشت.

در این اسفندیار اختیاری زرتشتیان مجلس جلال رشیدی کوچی، محمدحسین سجادی نیری نماینده استان فارس، رضا قربانی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری داوین، عضو هیئت مدیره سازمان نصر و رئیس کمیته فین تک تهران و آرش سروری به عنوان مدیر پنل حضور داشتند. محتوای پنل زیر را بخوانید:

رضا قربانی در ابتدا: «امروز در شرایط پیچیده و سختی قرار داریم، به گونه ای که کار و فعال بودن نوعی ضد ارزش است. وقتی در مورد دنیای سیاسی صحبت می کنیم، در واقع به این سوال پاسخ می دهیم که قدرت چگونه توزیع می شود، وقتی در مورد دنیای اقتصاد صحبت می کنیم، به این سوال پاسخ می دهیم که پول چگونه توزیع می شود و در دست چه کسانی است و … و امروز با مفهوم فناوری مواجه هستیم که از نظر سیاسی سرورها باید در کشور باشند، از نظر اقتصادی هم فردی که به او اعتماد کنیم می تواند در این فضا کار کند. در ده سال گذشته بخشی از اقتصاد کشور رشد کرده است که بر خلاف سایر بخش ها نظارت و تنظیم نشده و رشد کرده است و اکنون به جایی رسیده ایم که رگولاتوری می خواهد وارد آن شود.

محمدحسین سجادی نیری ادامه داد: «فرض کنید دو ماه پیش برمی‌گردیم و می‌خواهیم درباره تنظیم مقررات استارت‌آپ‌ها صحبت کنیم.» اساساً رگولاتوری از استارت‌آپ‌ها عقب است، استارت‌آپ‌ها در دنیا با سرعت و چابکی در حال رشد هستند. در چنین شرایطی چه باید کرد؟ بخشی از چالش امروز ما به دلیل رفتارهای متورم و انباشته گذشته است، با رفتارهای خوشایند مانند کار با مدیرعامل روی دیوار مواجه بودیم، انباشته شدن این امر باعث می شود با اتفاقات مختلفی روبرو شویم که از منظر جامعه شناسی و جامعه شناسی بر می آید. روانشناسی دغدغه امروز همسویی رگولاتور با نهادهای نوآور است.

آرش سروری، مدیر این پنل در پاسخ به این سوال که مجلس در حال حاضر چه کمکی به اکوسیستم نوآوری می تواند داشته باشد؟

جلال رشیدی کوچی گفت: برخی در دولت که منافعشان در خطر است این موانع را ایجاد می‌کنند، برخی دیگر از دهه ۶۰ در دولت مانده‌اند و قطعاً این بار نمی‌توانند حکومت کنند. از طرفی ایران کشوری است که در طول تاریخ دشمنان زیادی داشته و دارد، در چنین شرایطی باید از منظر امنیتی به همه چیز نگاه کرد و مشکل ساز می شود. اما فکر می کنم با مراجعه به قانون اساسی کشور می توان بسیاری از مشکلات را حل کرد. در حوزه فناوری و فضای مجازی، فیلترینگ قطعا راه حلی نیست. چه کسانی مردم و کسب و کارها را به سمت اینستاگرام هدایت کردند، قطعاً چه کسانی تلگرام را فیلتر کردند. اما نمی توانید آنها را به شبکه های اجتماعی داخلی مجبور کنید، زیرا کیفیت لازم را ندارند. اکنون چگونه می توان به استارت آپ ها کمک کرد؟ تماشای آنها نباید قطعیت داشته باشد.

اسفندیار افکی ادامه داد: این موضوعات چندوجهی است و باید از جنبه های مختلف به آن نگاه کرد. بزرگترین مشکل این است که ما نتوانستیم فرهنگ و فناوری کار دیجیتال را نهادینه کنیم. آیا می توان از منظر نظارتی به فناوری نگاه کرد؟ قطعا نه، جوانان را ناامید خواهد کرد. حتی اگر دولت در همه ابعاد توسعه یابد، اما در فناوری توسعه پیدا نکند، توسعه واقعی وجود نخواهد داشت. فناوری ها نیاز به مقررات ندارند، بلکه به توسعه نیاز دارند. وقتی فناوری وارد جامعه شد، نمی توان آن را حذف کرد.»

سروری با طرح این سوال که مقررات در اکوسیستم نوآوری چه نقشی دارد؟

قربانی پاسخ داد: به اکوسیستم و فناوری فرصت اشتباه بدهید. در واقع فناوری قابل تنظیم نیست، این است که تنظیم می کند. اشتباهات مضر هستند، نمی توان آنها را انکار کرد، اما در بسیاری از زمینه ها باید اجازه داد.

سروری: رویکردی که از فناوری تنظیمی استفاده می کند چطور؟

نیری: «کشور هنوز این مشکل را تشخیص نداده است و به جای استفاده از فناوری در مقررات، بر نظارت بر فناوری تمرکز کرده است. تنظیم کننده به جای استفاده از فناوری، سعی کرد آن را محدود کند. کسب و کارهای کوچکی که تاثیر اقتصادی زیادی ندارند باید اجازه داشته باشند که اشتباه کنند تا رشد کنند و اینجاست که مدیریت باید وارد شود. همان جا او چیزی برای از دست دادن دارد. باید بین مقررات فناوری و مقررات در فناوری تمایز قائل شد. سازوکار قانونگذاری در کشور ما بسیار پیچیده است و به کلیت مجلس نگاه می کنیم و در مجلس افکار و سلیقه های متفاوتی وجود دارد. از نمایندگان نمی توان انتظار داشت که مانع نظم شوند، اما می توانند مشکلات را در کنار مردم بیان کنند.

اختیاری: «در واقع تنظیم فناوری بی معنی است، اما حفظ فناوری یا نظارت بر آن کارساز خواهد بود. همه کسب و کارها از فیلترهای مختلفی عبور می کنند و سپس شروع به کار می کنند. اگر بحث دیگری وارد فناوری شود، نگاه به امنیت تغییر می کند، بنابراین نگاه به فناوری نیز باید فناوری باشد. آنها اغلب مخالف فیلتر کردن جلسات عمومی و خصوصی مجلس هستند.

وی افزود: من معتقدم دولت باید به همه مشاغلی که از این ماجرا آسیب دیده اند کمک کند. حمایت وجود دارد، اما باید مستقیماً کمک کند، برنامه وجود دارد، اما هنوز مشخص نیست که آیا اجرا می‌شود یا خیر».

به این مقاله چه امتیازی میدهید؟