پنج علامت اضافه بار حسی در بزرگسالان


برای کسانی که دارای اختلال پردازش حسی هستند – یا ADHD، PTSD و اوتیسم – زندگی بیش از حد حسی می تواند مشکلی باشد. در اینجا، اما جانسون، نویسنده، تجربه خود را شرح می دهد و نکاتی را برای تشخیص علائم در خود و دیگران به اشتراک می گذارد.

تحریک بیش از حد ممکن است از منظر خارجی چندان واضح نباشد – و با داشتن بیش فعالی، گاهی اوقات حتی من در تشخیص علائم از درون نیز مشکل دارم. اما بسیاری از بزرگسالان مبتلا به ADHD، اوتیسم یا PTSD ممکن است در مواجهه با محرک‌های حسی خاص احساس ناراحتی کنند یا به شدت احساس ناراحتی کنند. این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

• سر و صدای زیاد
• چراغ های شدید یا چشمک زن
• ازدحام جمعیت یا تماس نزدیک با گروه هایی از مردم
• بافت غذا یا لباس که پوست را تحریک می کند
• رایحه های غلبه کننده مانند عطرها

در اینجا، من پنج علامت رایج اختلال پردازش حسی (SPD) را که تجربه می‌کنم، شرح می‌دهم و نحوه اجتناب و کاهش احساسات ناشی از تحریک بیش از حد را به اشتراک می‌گذارم. آشنایی با این مثال‌ها ممکن است به شما کمک کند تا آنها را در خود یا دیگران تشخیص دهید و از تبدیل شدن علائم به یک حمله اضطرابی جلوگیری کنید.

تحریک پذیری و واکنش های عاطفی نامتناسب

من در یک محیط خرده فروشی شلوغ کار می کنم، به این معنی که مغز من به طور منظم سعی می کند چندین چیز را همزمان پردازش کند. تلاش برای مقابله با صداهای بلند، صحبت چند نفر در یک زمان با من، همه در حین کار روی صندوق، می تواند بسیار استرس زا و گاهی طاقت فرسا باشد. این می تواند به سرعت به عنوان ناامیدی و خشم بیرونی شود. احساس گرمای بیش از حد، عرق کردن، یا واکنش بیش از حد به موقعیت ها نیز می تواند نشانه تحریک بیش از حد من باشد. بردن خودم به جایی آرام‌تر معمولاً به پراکندگی ناراحتی‌ام کمک می‌کند.

رفتارهای تکراری متمرکز بر بدن

BFRB می تواند شامل کشیدن مو، ناخن جویدن، برداشتن پوست و ترک خوردن بند انگشت باشد. این نوع علائم می تواند برای افراد اطراف من کاملاً واضح باشد، اما من حتی ممکن است متوجه آنها نباشم. در حالی که مغز من سعی می کند تمام اطلاعات حسی خارجی را که دریافت می کنم پردازش کند، ممکن است ناخودآگاه از آن به عنوان یک خروجی استفاده کنم. این عادات می توانند خسته کننده و گاهی مضر باشند. برای تبدیل این عادت به یک عادت کمتر مضر، من یک انگشتر فیجت اسپینر دارم که آن را می پوشم. به جای اینکه پوستم را بچینم، یا با زدن انگشتم بی ادب یا بی حوصله تلقی شوم، حالا حلقه ام را می چرخانم. فیجت ها به اشکال مختلفی در دسترس هستند، با این حال من این یکی را انتخاب کردم زیرا می توانم آن را در محل کار خود نگه دارم.

از دست دادن، یا تغییر در تمرکز

در برخی موارد، توجه من به طور غیرارادی به چیزی معطوف می شود که کمی ناراحتم می کند. اکثر مردم می‌توانند تمام تلاش خود را برای نادیده گرفتن محرک‌هایی مانند برچسب‌های خارش‌دار، یا مواد ناراحت‌کننده در لباس‌ها انجام دهند، اما وقتی متوجه آن شدم، تمام چیزی است که می‌توانم به آن فکر کنم. این می‌تواند باعث شود که در کارهای بسیار دشوار بمانیم، و اطلاعات متنوع و اغلب نادیده گرفته‌ای را که پردازش می‌کنیم، برجسته می‌کند، حتی اگر به آن توجه خاصی نداشته باشیم.

راه حلی که من استفاده می کنم پوشیدن تاپ های نخی آستین بلند زیر لباس یا لباس هایم است. شناسایی لباس هایی که احساس ناراحتی می کنند و تغییر آن می تواند تأثیر شگفت انگیزی بر خلق و خوی شما داشته باشد.

حملات اضطراب

اگر مدت زمان طولانی را در یک موقعیت بیش از حد تحریک کننده بگذرانم، می تواند منجر به حمله اضطراب شود. علائم بیرونی اضطراب از فردی به فرد دیگر متفاوت است، با این حال نشانه های رایج و قابل توجه عبارتند از:

• عرق کردن و/یا ظاهر برافروخته
• نفس عمیق
• احساس سبکی سر یا سرگیجه
• احساس غرق شدن یا «قطع ارتباط» با محیط اطراف خود
• تکان دادن

اگر اوضاع تا این حد پیش برود، جایی آرام برای نشستن و آرامش پیدا خواهم کرد. یک لیوان آب و چند دقیقه تنهایی به من داده می شود، در حالی که می دانم اگر به چیزی نیاز داشته باشم، افرادی در دوردست هستند، بیشترین کمکی است که دوست دارم به من داده شود. با این حال، برخی از افراد ترجیح می دهند که راحت گفتگوی دوستانه داشته باشند – یک بار دیگر، این به خود فرد بستگی دارد. ارتباط از نظر سلامت روان بسیار مهم است، و اگر مطمئن نیستید، هرگز بی ادبانه نیست که به سادگی بپرسید: “چگونه می توانم به شما کمک کنم؟”


اما نویسنده ای است که در زمینه ADHD و سلامت روان تخصص دارد. به emmafirefly.wordpress.com مراجعه کنید

به دنبال پشتیبانی حرفه ای هستید؟ با استفاده از counseling-directory.org.uk با یک مشاور ارتباط برقرار کنید

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر