پیش نیازهای راه اندازی استارتاپ


ایده راه اندازی یک کسب و کار می تواند در هر زمانی به سراغ شما بیاید. ممکن است برای ساختن چیزی یا تعمیر آن به دردسر بیفتید و بعد فکر کنید که شاید یک تجارت بتواند به راحتی این مشکل را حل کند و بعد فکر کنید چرا مال من نیست؟ اما از لحظه ای که یک ایده به کسی می رسد تا تحقق آن فاصله زیادی وجود دارد. برای راه اندازی یک استارتاپ پیش نیازهای زیادی وجود دارد و نیاز به تجربه و صرف زمان و هزینه زیادی دارد. اگر فکر می کنید ایده شما ارزشمند است، تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا هر آنچه برای راه اندازی یک استارت آپ نیاز دارید را بدانید.

پیش نیاز شماره صفر; درس میخونم

دلیل اینکه ما این را به عنوان پیش‌نیاز شماره صفر خود برای راه‌اندازی یک استارت‌آپ انتخاب کردیم این است که شما واقعاً قبل از اینکه به راه‌اندازی کسب‌وکار خود فکر کنید، باید اصول اولیه را بیاموزید. کلاس های زیادی وجود دارد. همه آنها عالی نیستند، اما بسیاری از آنها برای شروع خوب هستند.

ابتدا باید انواع کسب و کار را بشناسید، تمام جوانب کسب و کار مانند نحوه انجام تحقیقات بازار، جذب سرمایه و بازاریابی را بشناسید و با شیوه های مدیریتی آشنا باشید. ممکن است یک کلاس همه چیزهایی را که برای موفقیت در بازار نیاز دارید در اختیار شما قرار ندهد، اما حداقل تفکر و دیدگاه شما را واقعی تر می کند.

البته هیچ چیز مانند تجربه کاری شما را آماده نمی کند. بد نیست قبل از راه اندازی استارت آپ خود، مدتی در یک استارتاپ کار کنید و در محل کار چیزهای جدیدی یاد بگیرید. تمام مقالات مفید، آموزش های ویدیویی و کلاس هایی را که می توانید برای به روزترین و مفیدترین اطلاعات پیدا کنید، بررسی کنید. در نهایت، به خاطر داشته باشید که هر چقدر هم که آماده باشید، ممکن است همه چیز طبق برنامه پیش نرود. بنابراین همیشه آماده سازگاری با شرایط متغیر باشید.

پیش نیاز شماره صفر;  درس میخونم

فرض یک؛ تحقیقات بازار

یکی از پیش نیازهای راه اندازی استارتاپ که باید مورد توجه قرار گیرد، تحقیقات و تحقیقات بازار است. با جستجوی سریع برای شرکت های صنعت خود شروع کنید. ببینید رهبران این شرکت ها چه کاری انجام می دهند و چگونه می توانید آن را بهتر، سریع تر یا ارزان تر انجام دهید. شاید ایده ای برای انجام کاری داشته باشید که رقبای شما معمولاً انجام نمی دهند. اگر چنین است، ایده شما احتمالاً ایده مناسبی برای ایجاد یک طرح تجاری است. در غیر این صورت، ایده شما نیاز به تغییرات خواهد داشت.

برای اینکه ببینید آیا ایده شما در دنیای واقعی برای شما درآمد به ارمغان می آورد، باید از خود بپرسید که چرا کسب و کار خود را راه اندازی می کنید. یکی از پیش نیازهای راه اندازی یک استارتاپ این است که مطمئن شوید دلیل شما برای راه اندازی یک کسب و کار بیشتر از دلایل شخصی باشد و نیاز بازار را برطرف کنید. به این ترتیب استارتاپ شما دامنه بیشتری پیدا می کند.

اطلاعاتی که در تحقیقات اولیه خود جمع آوری می کنید باید شامل رقبا، ویژگی های آنها، روش های آنها، مشتریان بالقوه شما و مزیت رقابتی شما نسبت به سایر شرکت های مشابه باشد. به این ترتیب، می‌دانید که ایده‌تان چقدر می‌تواند رشد کند، و اگر نیاز به اصلاح داشته باشد، می‌توانید در اوایل آن را تغییر دهید. در این مرحله از آماده سازی پیش نیازهای راه اندازی کسب و کار استارتاپی، باید بتوانید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • چرا باید شرکت شما وجود داشته باشد؟
  • بازار هدف شما کیست؟
  • اندازه بازار هدف شما چقدر است؟
  • از کجا شروع خواهید کرد و چگونه پیش خواهید رفت؟
  • بازاریابی شما چگونه خواهد بود؟
  • هدف شما چیست؟
  • چگونه کسب و کار خود را گسترش خواهید داد؟

فرض دو؛ نوشتن طرح کسب و کار

نوشتن طرح کسب و کار یکی از مهم ترین پیش نیازهای راه اندازی یک استارتاپ است. توضیح دهید که طرح کسب و کار چیست؟ باید بگوییم که طرح کسب و کار پایه و اساس استارتاپ شماست. طرح کسب و کار نقشه راهی برای چگونگی ساختار، مدیریت و رشد یک کسب و کار جدید است. ممکن است برای رشد استارتاپ خود به سرمایه بیشتری نیاز داشته باشید. اگر طرح کسب و کار خود را هوشمندانه نوشته اید، می توانید از آن برای متقاعد کردن مردم برای سرمایه گذاری در کسب و کارتان استفاده کنید.

فرض دو؛  نوشتن طرح کسب و کار

نتایج به دست آمده از تحقیقات بازار بیشترین کمک را در نوشتن طرح کسب و کار خواهد داشت. شما باید بتوانید به سوالات بخش قبل در طرح تجاری که می نویسید پاسخ دهید. شما همچنین باید یک استراتژی داشته باشید که نشان دهد کسب و کار شما به کجا می رود.

یک عنصر حیاتی که قطعا یکی از پیش نیازهای راه اندازی کسب و کار استارتاپی است، اما اغلب نادیده گرفته می شود، طرح خروج از کسب و کار است. بسیاری از کارآفرینان جوان آنقدر در مورد استارتاپ های خود هیجان زده می شوند و آینده را چنان روشن می بینند که فراموش می کنند یک برنامه خروج داشته باشند. درست مانند زمانی که سوار هواپیما می شوید، ابتدا درهای خروج به شما نشان داده می شود تا در مواقع اضطراری گیر ندهید، داشتن استراتژی خروج بخش مهمی از یک طرح تجاری موفق است.

اجزای طرح کسب و کار

قبل از اینکه به سراغ یکی دیگر از پیش نیازهای راه اندازی یک استارتاپ برویم، اجازه دهید کمی بیشتر روی نوشتن طرح کسب و کار بپردازیم. یک طرح تجاری موفق از پنج جزء اصلی تشکیل شده است: خلاصه، خلاصه شرکت، تجزیه و تحلیل بازار، تیم مدیریت و پیش بینی درآمد.

اجزای طرح کسب و کار

خلاصه مهمترین بخش از طرح کسب و کار است. به طور موثر اهداف و اهداف کسب و کار را در این بخش خلاصه کنید. وضوح، ایجاز و متقاعدکننده بودن از ویژگی های مهم این بخش است. در بخش خلاصه شرکت، بنیانگذاران شرکت توضیح می دهند که چه زمانی، چرا و چگونه استارتاپ خود را تاسیس کردند. ارائه هر چه بیشتر جزئیات در این بخش مهم است زیرا این بخش می تواند سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه گذاری کند.

در بخش تجزیه و تحلیل بازار، می توانید مخاطبان هدف و مشتریان بالقوه خود را توصیف کنید و پیش بینی های رشد بازار خود را به طور خلاصه شرح دهید. می توان گفت، درست کردن تیم یکی از نقاط قوت استارت آپ های موفق است. در ادامه طرح کسب و کار باید اعضای کلیدی، تجربه، وظایف و حتی مواردی مانند حقوق و میزان سهام آنها را ذکر کنید. در نهایت، بخش پیش بینی سود به سرمایه گذاران یک نمای کلی از بازده مالی آنها را می دهد. البته، هیچ فرمول کاملی برای ایجاد پیش بینی های مالی وجود ندارد، اما یک مشاور با تجربه می تواند شما را در مسیر درست راهنمایی کند.

فرض سوم؛ تامین مالی

اکثر استارت آپ ها شکست می خورند زیرا قبل از اینکه به سود برسند، پولشان تمام می شود. به همین دلیل بهتر است قبل از کسب سود از ابتدا نیازهای مالی خود را بشناسید. هنگامی که طرح کسب و کار خود را نوشتید، باید در مورد راه هایی فکر کنید تا بودجه مورد نیاز برای راه اندازی استارتاپ خود را به دست آورید. شاید شما خودتان مقدار لازم را در طرح تجاری برای شروع کسب و کار داشته باشید. در این صورت شما یکی از پیش نیازهای راه اندازی استارت آپ را دارید. اما اگر نه، نگران نباشید. راه های زیادی برای افزایش سرمایه وجود دارد.

فرض سوم؛  تامین مالی

اما قبل از اینکه سرمایه گذاران قابل اعتمادی پیدا کنید و البته قبل از رسیدن به سود قابل اعتماد، آب نزنید. برای رسیدن به وضعیت پایدار باید هزینه های خود را کنترل کنید، بنابراین از خرید چیزهای غیر ضروری خودداری کنید. به عنوان مثال، اگر در حال حاضر پنج کارمند دارید، نیازی به اجاره فضایی ندارید که بتواند بیست کارمند را در خود جای دهد.

گزینه های مختلفی برای تامین سرمایه به عنوان یکی از پیش نیازهای راه اندازی کسب و کار استارت آپی وجود دارد، اما اینکه کدام گزینه را انتخاب می کنید به نوع کسب و کار، میزان اعتبار و سرمایه مورد نیاز شما بستگی دارد. گرفتن وام از بانک، دریافت کمک های مالی دولتی در صورت واجد شرایط بودن، و یافتن سرمایه گذار که در استارتاپ ها سرمایه گذاری می کند، برخی از راه های رایج برای دریافت سرمایه هستند.

فرض چهار; تعریف ساختار و اطلاع از رویه های قانونی کسب و کار

حتماً داستان شرکت هایی را شنیده اید که ثبت می شوند و بعداً در پیچ های قانونی مانند مالیات گیر می کنند. یکی از پیش نیازهای راه اندازی استارتاپی که می تواند سرنوشت کسب و کار شما را تعیین کند این است که ببینید شرکت شما چه ماهیت حقوقی خواهد داشت. این مشکل نه تنها برای مواردی مانند مالیات موثر است، بلکه میزان مسئولیت شخصی شما را در صورت بروز مشکل نیز تعیین می کند.

در نهایت، شما باید تعیین کنید که کدام ساختار قانونی برای شرکت شما و اهداف آن مناسب است. پس بهتر است در مورد انواع شرکت ها و ویژگی های حقوقی آنها مطالعه کافی داشته باشید تا بهترین انتخاب را داشته باشید. سپس باید مجوزهای مختلفی از دولت بگیرید. حتما بررسی کنید که چه مجوزهایی برای شرکتی که در نظر دارید مورد نیاز است. همچنین در مورد قوانین مالیاتی و نحوه تکمیل و پرداخت اظهارنامه مالیاتی تحقیق کنید.

در نهایت یکی دیگر از شروط لازم برای راه اندازی کسب و کار استارتاپی، داشتن اطلاعات در مورد انواع بیمه های کسب و کار است. داشتن بیمه می تواند برای یک کسب و کار حیاتی باشد. زیرا بیمه می تواند شما را در برابر حوادث غیرمنتظره، دزدی و دعاوی مشتریان محافظت کند. همچنین از نظر قانونی اگر کارمند دارید باید آنها را بیمه کنید.

فرض پنج؛ ساختن یک تیم قوی

هر کسب و کاری با اعضایش معنا پیدا می کند. به محض شروع کسب و کار خود باید تعداد معینی از افراد را استخدام کنید. یکی دیگر از پیش نیازهای راه اندازی یک استارتاپ، انتخاب اعضای مناسب برای تیم خود است. بهتر است تفکر اعضای تیم در ابتدا همسو باشد و همه بدانند که چگونه باید با یکدیگر کار کنند. تخصیص واضح نقش ها و مسئولیت ها، نحوه توزیع کار و نحوه ارائه بازخورد در تیم، بعداً شما را از مشکلات زیادی نجات می دهد.

فرض پنج؛  ساختن یک تیم قوی

نتیجه

داشتن یک ایده عالی شروع هر استارتاپی است، اما آماده سازی پیش نیازهای راه اندازی یک استارتاپ بسیار مهمتر از داشتن یک ایده پاک است. اول از همه، شما باید در مورد چگونگی راه اندازی یک کسب و کار اطلاعات کافی داشته باشید. سپس در مورد بازار تحقیق کنید و ببینید آیا ایده شما می تواند درآمد واقعی ایجاد کند یا خیر. شاید برای کسب درآمد نیاز به تغییر ایده داشته باشید.

بعد از اینکه تحقیقات کافی انجام دادید، نوبت به نوشتن یک طرح تجاری می رسد. یک طرح تجاری قوی می تواند سرمایه گذاران را متقاعد کند تا در استارتاپ شما سرمایه گذاری کنند. همچنین قبل از ثبت شرکت باید بدانید که ساختار قانونی شرکت شما چگونه خواهد بود و مراحل اخذ مجوزهای قانونی آن چگونه خواهد بود. در نهایت، شما باید تیم خود را بسازید تا بتوانید استارتاپ خود را به جلو ببرید و به اهداف تجاری خود برسید. اما همیشه منتظر چیزهای غیرمنتظره باشید و خود را برای سازگاری با شرایط جدید آماده کنید.

منبع: وبلاگ ایران تلنت

به این مقاله چه امتیازی میدهید؟