چگونه با عدم اطمینان کنار بیاییم


در این زمان‌های سخت، چگونه می‌توانیم ترس و اضطرابی را که در کنار عدم اطمینان به وجود می‌آیند هدایت کنیم؟ کاترین تمپلار لوئیس، دانشمند خلاق، نکات خود را به اشتراک می گذارد

در طول دو سال گذشته، به نظر می‌رسد که جهان در بلاتکلیفی سقوط کرده است. ما روز به روز زندگی کرده‌ایم و نمی‌دانیم زندگی‌مان در هفته، ماه یا حتی سال آینده چگونه خواهد بود. و درست زمانی که احساس می کنیم که چشم انداز آینده ما دوباره به کانون توجه می شود، رویدادهای جهانی بیشتر آن را وارونه می کنند.

واقعیت دشوار این است که هیچ چشم اندازی از آینده روشن نیست. عدم قطعیت همیشه دید ما را، چه در سطح جهانی و چه شخصی، تیره خواهد کرد. کنار آمدن با این حقیقت همیشه آسان نیست و برای بسیاری، عدم اطمینان باعث ایجاد اضطراب و ترس می شود.

دلیل این امر به تکامل انسان بازمی گردد. کاترین تمپلار لوئیس، دانشمند خلاق، توضیح می دهد: “مغز ما تکامل یافته است تا ما را ایمن نگه دارد و این کار را با تلاش سخت برای پیش بینی اتفاقات بعدی انجام می دهد.”

هزاران سال پیش، زمانی که جهان ما کوچک بود و متغیرترین عنصر آب و هوا بود، خوب بود، اما، در دنیای مدرن و فوق‌العاده متصل انسان‌ساخته، تغییر همه جا وجود دارد و مغز ما تلاش می‌کند تا بداند چگونه می‌تواند اتفاقی را پیش‌بینی کند.

“با درک این موضوع، زنگ خطر را به صدا در می آورد، سعی می کند بیش از حد هوشیار باشیم و توجه خود را به ناامن بودن ناشناخته ها و تهدیدهای احتمالی در آنجا متمرکز کنیم. در صورت عدم کنترل این زنگ هشدار مانند یک ترس واقعی است که بر تصمیمات اجتنابی، رفتارهای ایمنی و سوگیری منفی منجر می شود که تفکر ما را مخدوش می کند. به این معنی که ما اغلب به اندازه کافی احساس نمی کنیم که بر روی امکانی که در ناشناخته ها نهفته است تمرکز کنیم.

در کنار نویسنده سم کونیف، کاترین به طور مشترک The Uncertainty Experts را ارائه می‌کند، یک مجموعه مستند تعاملی که ثابت شده است عدم قطعیت را کاهش می‌دهد. من این سریال را سال گذشته تماشا کردم و چیزی که حذف کردم این بود که کنار آمدن با عدم اطمینان تا حد زیادی مربوط به خودآگاهی و چارچوب بندی مجدد است.

کاترین با صحبت در مورد اینکه چگونه می توانیم دیدگاه خود را نسبت به عدم قطعیت تغییر دهیم، ما را تشویق می کند که به واکنش های خود توجه کنیم.

“اول، ما می توانیم یاد بگیریم که ترس و سپس رفتار اجتنابی را که اغلب به طور ناخودآگاه به آن منتهی می شود، بشناسیم و بپذیریم. این بدان معناست که ما می‌توانیم آنها را متوقف کنیم و در واکنش‌هایمان انتخاب بیشتری داشته باشیم – به طور خلاصه، اجازه نمی‌دهیم ترس بر ما تأثیر بگذارد.

با گذشت زمان، به معنای واقعی کلمه می‌توانیم مغزمان را دوباره سیم‌کشی کنیم تا به جای نتایج منفی پیشنهادی، روی فرصت‌های احتمالی تمرکز کنیم تا در تفکرمان متعادل‌تر و در پاسخ‌هایمان کمتر واکنش‌پذیر باشیم. در عوض یاد می گیریم که از عدم اطمینان به عنوان لحظه ای برای به روز رسانی تفکر و حرکت به سمت اهداف و نتایج جدید استفاده کنیم.

تنها چیز ثابت در زندگی تغییر است – این چیزی شبیه یک مانترا است که زمانی که در تلاش برای ایجاد تعادل بین تفکرم حول عدم اطمینان هستم به خودم یادآوری می کنم. این بدان معناست که، حتی زمانی که شرایط سخت است، می دانم که دوام نخواهد داشت زیرا تغییر همیشه می آید. و احساس رهایی در آنجا وجود دارد.

البته، گفتن همه اینها بسیار ساده تر از انجام دادن است. وقتی صحبت از ابزارهای عملی برای کنار آمدن با عدم قطعیت می شود، کاترین نکات مهم خود را به اشتراک می گذارد.


بدانید ترس در بدن شما چه احساسی دارد

چه چیزی باعث آن می شود؟ تصدیق آگاهانه آن به شما فرصت بیشتری برای تسلط بر آن می دهد. ترس یک پیشنهاد است، نه لزوما یک واقعیت. یادگیری تکنیک هایی مانند سپاسگزاری و تنفس ساده به شما کمک می کند تا کنترل خود را به دست آورید.

از عدم قطعیت برای یادگیری استفاده کنید

در عدم قطعیت، مغز شما بیشتر جذب می شود. سعی کنید خاموش نشوید، بلکه در عوض باز باشید، به دنبال ایده‌های جدید باشید، افرادی که کلیشه‌های شما را نقض می‌کنند… این فرصتی عالی برای یادگیری و رشد است.

از کوچک شروع کنید

ما می دانیم که می توانید تغییر کنید و تحمل خود را نسبت به عدم قطعیت افزایش دهید و به شما این امکان را می دهد که آن را از اضطراب به یک مکان فرصت تبدیل کنید. اما برای شروع نیاز به تمرین دارد و می تواند اضطراب آورتر باشد. بنابراین، با عدم قطعیت های کوچک شروع کنید تا به معنای واقعی کلمه عضله عدم اطمینان خود را رشد دهید!

اتصال

ما همیشه با هم قوی تر هستیم. اعتراف به شک و اضطراب در عدم اطمینان فقط انسانی نیست، به دیگران نیز اجازه می دهد تا همین کار را انجام دهند. هنگامی که به عنوان یک تیم یا جامعه کار می کنیم، انعطاف پذیری بیشتری داریم.


چشم انداز آینده شما ممکن است در حال حاضر ابری باشد، اما شاید ما همیشه برای لذت بردن از سفر نیازی به دیدن مقصد نداشته باشیم. به گام بعدی رو به جلو تمرکز کنید و به جایی که باید بروید خواهید رسید.


اگر برای کنار آمدن با اضطراب یا خلق و خوی ضعیف تلاش می کنید، پشتیبانی در دسترس است. برای ارتباط با یک درمانگر امروز به دایرکتوری مشاوره مراجعه کنید.



رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر