گردهمایی کارآفرینان آموزش و پرورش و نمایندگان مجلس در همراسان


روز دوشنبه ۲۷ مهر ۱۴۰۱، خانه خلاق و مرکز نوآوری قانونگذاری میزبان پانلی از کارآفرینان و فعالان آموزش و پرورش بود. در این مراسم که با هدف بررسی فرصت ها و چالش های حوزه فناوری آموزشی برگزار شد تعدادی از نمایندگان شورای اسلامی شهر نیز حضور داشتند.

این مراسم با سخنان معاون مرکز نوآوری جناب آقای زاهدی آغاز شد و ضمن خیرمقدم به حاضرین گزارشی از رویدادهای قبلی همراسان ارائه نمود. وی هدف اصلی رویداد همراسان را آشنایی دولت با روندها و موضوعات حوزه نوآوری و کارآفرینی عنوان کرد.
پس از این مقدمه، بخش اول رویداد در قالب میزگردی با موضوع رابطه نوآوری و مدیریت آموزش و همچنین بررسی تفاوت آموزش رسمی و غیررسمی در کشور با حضور آغاز شد. از مهمانان زیر:
• دکتر بابک حمیدیا رئیس خانه خلاق و مرکز نوآوری قوه مقننه (مجری پنل)
• دکتر علی عبدالعلی مدیر شبکه آموزش
• دکتر محمدمهدی بهفر راد، سرپرست استودیو گیم مدریک
• دکتر امید امرولا، شورای علمی شورای انقلاب فرهنگی
• دکتر رحمان عیسی زاده، عضو مرکز آموزش فناورانه وزارت آموزش و پرورش
• دکتر پرویز کرمی، دبیر گروه توسعه فناوری نرم و صنایع خلاق
• و دکتر موسی بیات، رئیس اداره مطالعات فرهنگ و معارف مرکز پژوهش های مجلس

پانل

در بخش اول این پنل، دکتر عبدالعلی به اهمیت ایجاد مراکز مبتکرانه و خلاق در زمینه آموزش پرداخت و اظهار داشت که دولت با بودجه ها و مبالغ هنگفت نمی تواند در مقیاس این مراکز تاثیرگذار باشد. مراکز و استارت آپ ها وی وضعیت عدالت آموزشی در کشور را فاجعه بار خواند. به گونه ای که نسبت هزینه دهک های بالای جامعه به دهک های پایین جامعه در حوزه آموزش قابل مقایسه نیست. وی همچنین به منسوخ شدن یادگیری به روش سنتی و روی آوردن به فناوری های مدرن مانند AR و VR اشاره کرد.
وی در بخشی دیگر از این مراسم به لزوم پرداختن به عدالت آموزشی پرداخت و تلویزیون را یکی از گسترده ترین و مهم ترین بسترهای ایجاد این عدالت دانست. وی ضرورت تحول در آموزش را ضروری می داند و حرکت شبکه آموزش ایران و برنامه مدرسه سیما را در همین راستا می داند.

در قسمت بعدی دکتر عیسی زاده در پاسخ به سوال مجری در خصوص علت عدم استفاده از بسترهای آموزشی موجود در دوران کرونا و راه اندازی سامانه شاد گفت: از گذشته تا به امروز دوره فناوری آموزشی در ایران است. پیشرفت داشته است، اما همیشه با مشکلاتی مواجه بوده و چالش های مختلفی نیز وجود داشته است. این چالش ها هم در سطح عدم سازگاری معلمان و کارکنان مدرسه در نحوه آموزش و هم در سطح لایه مدیریتی در قالب مخالفت با طرح های مختلف وجود دارد. کمبود بودجه نیز مشکل مهمی است که مانع نوسازی نظام آموزشی در کشور می شود. همه این چالش ها در کنار نبود زیرساخت های مناسب در آموزش و پرورش باعث شد تا بستر شادی به شکل فعلی ایجاد شود و در دوران کرونا مورد استفاده قرار گیرد.
سامانه شاد در حال حاضر در حال رشد و توسعه است و استارت آپ ها و شرکت هایی که خدمات آموزشی مرتبط ارائه می دهند می توانند طرح های خود را برای استفاده در قسمت شادبوم ارسال کنند.

دکتر امرولا سپس به بررسی شکاف فناوری آموزشی کشور و چگونگی رفع آن پرداخت. وی روند سریع تغییر و پیشرفت فناوری و روش های آموزشی را دلیل توجه به حوزه نوآوری و لزوم بازنگری در اسناد فوق در حوزه آموزشی عنوان کرد. تدوین سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در سال ۹۰ و با در نظر گرفتن دوره های بررسی ۵ ساله و ۱۰ ساله انجام شد، ایجاب می کند که خلأ کمتری در دوره های بررسی ببیند.
وی یکی از راهکارهای رفع این خلأ را ترویج فرهنگ نوآوری در سطح متولیان امر آموزش و پرورش دانست و گفت: یکی از چالش های موجود در تدوین اسناد حاکمیتی محدود کردن ذهن سیاست گذاران به محتوای آن است که باعث عدم وجود نوآوری می شود. خواهد بود

دکتر بهفر همچنین در مورد شکاف بین وضعیت مطلوب و وضعیت فعلی نظام آموزشی کشور در استفاده از روش های نوین آموزشی صحبت کرد. وی دوری دولت از سطح اجرایی و بدنه صنعتی حوزه را یکی از عوامل این شکاف عمیق می داند و عامل دیگر را عدم تبیین نقشه راه و اسناد بالادستی برای دستگاه اجرایی می داند.

در قسمت بعدی این پنل، دکتر موسی بیات، رئیس اداره فرهنگ و مطالعات آموزش و پرورش پژوهشگاه مجلس به آسیب شناسی چالش های آموزشی پرداخت. وی سردرگمی وزارت آموزش و پرورش در مواجهه با شرایط مختلف را ناشی از عدم همراهی با جدیدترین نوآوری ها، عدم ارائه راهکار در محتوای اسناد بالادستی و انحصار در برخورد با فناوری و ایده های نو می داند. وی همچنین اظهار داشت: بستر شاد نه تنها در ایجاد عدالت آموزشی موثر نبوده است، بلکه آمارها نشان می دهد که میزان ترک تحصیل در سال های اخیر افزایش یافته است.
وی در خاتمه بر وجود مرکز سنجش با تدوین شاخص های مناسب در حوزه نظارت بر نظام آموزش و پرورش تاکید کرد تا با ارائه گزارش ها و آمار دقیق در ارائه راهکارهای منطقی و به روز موثر باشد.
در پایان این پنل پرسش و پاسخ بین حاضرین و میهمانان برگزار شد.

پرسش و پاسخ

بخش بعدی این رویداد به معرفی استارت آپ های آموزشی و بیان چالش ها و مشکلات به زبان آنها اختصاص داشت. نمایندگان استارت آپ های مختلف از جمله آکادمی هوش مالی، آنیا، شتاب دهنده آجوتک، کالج رهنما، مدرسه خانه و غیره در سخنانی به بیان مسائل و چالش های حوزه فناوری آموزشی پرداختند.

معرفی تیم ها

بخش پایانی این مراسم با بحث و گفتگو با حضور دکتر متفکر آزاد نماینده مردم تبریز در شورای اسلامی و عضو فراکسیون آموزش و پرورش در مجلس برگزار شد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا دولت به جای نظم بخشیدن به آموزش و پرورش، روش حکمرانی را انتخاب کرد، گفت: این امر دو دلیل دارد. دلیل اول وجود دیدگاه سنتی در تصمیم گیری افراد است که ناشی از نوعی عدم قطعیت در برون سپاری فعالیت هاست و دلیل دوم دیدگاه امنیت حفظ داده ها و به عبارتی داده ها است. مدیریت.
دکتر متفکر آزاد در خصوص لزوم اقدام مجلس برای رفع خلأهای آموزشی در دوران کرونا گفت: مجلس در سطح اول زنجیره تصمیم‌گیری نیست و در جایگاهی است که هر جا خللی یا نیاز به قانون‌گذاری وجود داشته باشد، وارد عمل شود. ; بنابراین نمی تواند مستقیماً تصمیم گیرنده باشد.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به چالش ها و مسائل مطرح شده از سوی نمایندگان استارت آپ، بیان کرد که درست است که چالش ها و بلاتکلیفی هایی مانند حذف یا عدم حذف کنکور، مسائل فضای مجازی و … وجود دارد. …، اما توجه به نیمه عمر. فناوری استارت‌آپ نیز مهم است و شرایط توسعه فناوری به گونه‌ای است که استارت‌آپ‌ها همیشه از سیاست خاصی پیروی نمی‌کنند. بنابراین این چالش ها اگرچه مشکلات را دو چندان می کند، اما نمی تواند جلوی پیشرفت و توسعه حوزه فناوری آموزشی را بگیرد.

به این مقاله چه امتیازی میدهید؟