۵ راه برای ارتباط با طبیعت برای سلامت روان بهتر


دلیلی وجود دارد که مردم می گویند در جنبه های وحشی زندگی پیاده روی کنید – گذراندن وقت در بیرون می تواند مصرف ویتامین D ما را افزایش دهد، همچنین فشار خون، تنش عضلانی و تولید هورمون های استرس را کاهش می دهد. طبیعت بدون شک برای بدن ما خوب است.

اما فواید آن فراتر از جنبه فیزیکی است. دلایل ذهنی و عاطفی مختلفی برای تمایل به بیرون رفتن وجود دارد. شاید شما به دنبال شفافیت ذهنی داشتن فضای سبز در اطراف خود باشید، یا به دنبال اثر زمینی احساس دو پای خود بر روی زمین باشید. این می تواند یک چیز کاملاً شخصی به نظر برسد – چیزی که ما از طبیعت به دنبال آن هستیم – و شاید هر بار که وارد دنیای طبیعی می شوید چیزی که به دنبال به دست آوردن آن هستید تغییر می کند.

اما، برای اینکه واقعاً از مزایای سلامت روانی در فضای باز عالی بهره مند شویم، شاید بهتر باشد نیت خود را بیشتر متمرکز کنیم. تصور می شود که به جای مقدار زمانی که در خارج از خانه می گذرانیم، کیفیت تعامل ما با طبیعت مهمترین عامل است (در مورد سلامت روان ما).

احساس متصل با محیط طبیعی ما چیزی است که باید برای حداکثر سود به دنبال آن باشیم.

بنابراین، چگونه می توانیم ارتباط خود را با جهان طبیعی توسعه دهیم؟

۱. اگر قرار است در طبیعت باشید، بودن در طبیعت

به عبارت دیگر بیرون رفتن اولین قدم است. برای اینکه واقعاً از زمان صرف شده در هوای تازه استفاده کنید، باید روی بیرون آمدن از سر و داخل بدن خود تمرکز کنید.

در زندگی پرمشغله ما، ممکن است این وسوسه وجود داشته باشد که سفرهایمان را تا حد امکان سریع و با زمان کارآمد انجام دهیم. این ممکن است به این معنی باشد که ایمیل‌های خود را در حین پیاده‌روی با سگ چک کنید، یا به دنبال پادکستی در چرخه کاری خود باشید. البته بهره وری جای خود را دارد. اما آیا می توانید هر چند وقت یک بار از خاموش شدن کامل و تنها بودن در لحظه بهره مند شوید؟

چرا پیاده روی نمی کنید و گوشی خود را در خانه رها نمی کنید یا حداقل آن را روی حالت هواپیما قرار نمی دهید؟ این می تواند به شما کمک کند از یک روز پرمشغله خارج شوید، و شما را قادر می سازد تا روی زمان حال تمرکز کنید و به آنچه در اطرافتان است توجه کنید. مناظر، صداها و بوها

۲. تمام حواس خود را درگیر کنید

صحبت از مناظر، صداها و بوها، حواس ما ابزارهای کلیدی برای اتصال به دنیای طبیعی هستند. یکی از راه‌های استفاده از آنها این است که دفعه بعد که بیرون می‌روید، تکنیک ۵-۴-۳-۲-۱ را امتحان کنید.

به اطراف خود نگاه کنید، تمرکز کنید و به آرامی به محیط اطراف خود بپردازید. سعی کنید شناسایی کنید:

  • پنج چیز که می توانید ببینید – هر چه جزئیات کوچکتر باشد، بهتر است.
  • چهار چیز که می توانید لمس کنید – اگر در پارک هستید، می تواند علف یا درخت باشد، یا اگر در ساحل هستید، ممکن است شن و آب باشد. چه احساسی دارند؟
  • سه چیزی که می توانید بشنوید – پرندگان، باران، باد. صداها چقدر نزدیک یا دور هستند؟
  • دو چیز که می توانید بو کنید – آتش سوزی، چمن تازه بریده شده، یا بوی باران در پیاده رو. تحقیقات نشان می دهد که قرار دادن ریه ها در معرض هوای تازه می تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. بنابراین، حتما یک نفس عمیق بکشید.
  • یک چیز را می توانید بچشید – ممکن است متوجه شوید که باید از تخیل خود برای این عنصر استفاده کنید.

۳. در مصرف آنلاین خود به دنبال طبیعت باشید

بیرون رفتن راهی واضح برای اتصال به طبیعت است، اما همه چیز به فضای بیرونی عالی نیست. راه هایی برای دسترسی به طبیعت از داخل خانه و حتی زمانی که در حال تماشای تلویزیون یا تلفن خود هستید وجود دارد. در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که مشاهده عکس‌ها و ویدیوهای طبیعت به صورت آنلاین می‌تواند بر احساسات ما تأثیر بگذارد
به اندازه بیرون بودن

در مطالعه‌ای که توسط BBC Earth انجام شد، شرکت‌کنندگانی که فقط چند دقیقه آن را تماشا کردند سیاره زمین نسبت به شرکت‌کنندگانی که انواع دیگر برنامه‌های تلویزیونی را تماشا می‌کردند، ۴۶ درصد بیشتر احساس ترس و ۳۱ درصد قدردانی کردند. این تحقیق نشان می دهد که حتی تعامل کوتاه با محتوای طبیعت می تواند منجر به افزایش قابل توجه احساسات مثبت از جمله رضایت، شادی و سرگرمی شود.

بنابراین، دفعه بعد که برای تماشای چیزی گیر کردید، برنامه ای در مورد جهان طبیعی انتخاب کنید (اگر توسط سر دیوید آتنبرو ارائه شده باشد امتیاز اضافی دارد). یا شروع به دنبال کردن حساب‌های الهام‌بخش در رسانه‌های اجتماعی کنید و زمان پیمایش خود را به تجربه شگفت‌انگیز دنیای طبیعی تبدیل کنید. برخی از اکانت های اینستاگرام مورد علاقه ما هستند @bbcearth، @forestryengland، و @زمین.


۴. با حیات وحش درگیر شوید

ما را مغرض خطاب کنید، اما یکی از بهترین چیزها در مورد دنیای طبیعی باید قلمرو حیوانات باشد. اگر حیوان خانگی دارید، حتما زمانی را برای بازی یا وقت گذراندن در شرکت او اختصاص دهید. نه تنها برای شما مفید خواهد بود، بلکه برای احساس رفاه آنها نیز عالی است.

اگر حیوان خانگی ندارید، راه های زیادی برای دسترسی به جادوی حیات وحش وجود دارد. می توانید یک تغذیه کننده پرنده راه اندازی کنید و مراقب خروس های باغ خود باشید یا حتی مراقب کبوترها در شهر محلی خود باشید. پرنده نگری به خاطر فواید آگاهانه اش مشهور است، اما اگر از طرفداران پرندگان نیستید، موجودات زیادی وجود دارند که می توانید به آنها توجه کنید و بیشتر به آنها توجه کنید – چه سنجاب و چه زنبور.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد مزایای پرورش حیات وحش محلی، یافتن یک منطقه حفاظت شده طبیعی در نزدیکی خود، یا داوطلب شدن برای یک پروژه حفاظتی، به wildlifetrusts.org.

جادوی حیوانات

حیوانات راه‌های ابتکاری زیادی برای حمایت از سلامت روان ما ارائه می‌دهند. درمان با کمک حیوانات (AAT) یک مدل درمانی است که از حیوانات برای کمک به شرایط سلامت جسمی و روانی استفاده می کند. مطالعات نشان داده اند که AAT به ویژه برای کاهش اضطراب، افسردگی و انزوا مفید است، در حالی که انگیزه، احساس حمایت اجتماعی و کاهش درک درد را افزایش می دهد.

۵. برای خلاقیت الهام بگیرید

بسیاری از مردم می‌دانند که طبیعت به آنها الهام می‌دهد تا خلق کنند، چه از طریق نقاشی، طراحی، عکاسی یا نوشتن. چیزهای زیادی در بیرون وجود دارد که فقط منتظرند منبع خلاقیت ما باشند، از برگ های پر جنب و جوش و آتشین پاییزی گرفته تا یخ زدگی زیر پا در یک صبح سرد زمستانی.

فعالیت‌های خلاقانه مزایای رفاهی خاص خود را ارائه می‌دهند، زیرا به ما فرصتی می‌دهند تا سرگرمی‌ها را توسعه دهیم و ماهیچه‌های هنری خود را منعطف کنیم – بنابراین دلایل بیشتری برای ترکیب خلاقیت با محیط طبیعی‌مان وجود دارد!

وقتی بعدی به پیاده روی می روید، چرا به قصد گرفتن محیط اطراف خود نروید؟ می توانید از پنج لحظه زیبایی طبیعی عکس بگیرید. یا می توانید دست خود را در نوشتن خلاقانه امتحان کنید و جملاتی را در مورد آنچه تجربه کرده اید یادداشت کنید.


طبیعت می‌تواند به ما در حفظ سلامت روانی مثبت کمک کند، یا اگر با مشکل سلامت روانی دست و پنجه نرم می‌کنید، می‌تواند مکمل خوبی برای سایر انواع حمایت‌ها، مانند درمان‌های گفتاری یا دارو باشد.

اگر می‌خواهید بررسی کنید که چگونه اکوتراپی یا پیاده‌روی و صحبت درمانی می‌تواند به شما کمک کند، می‌توانید در فهرست راهنمای مشاوره اطلاعات بیشتری کسب کنید.




رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر