۷ راه برای تشویق رشد عاطفی در کودکان و نوجوانان


با توجه به سطح اضطراب، عزت نفس پایین و افسردگی که به بالاترین حد خود رسیده است، چگونه می توانیم به تقویت مراقبت از خود، خوداندیشی و رشد بیشتر در کودکان و نوجوانان کمک کنیم؟

خودسازی و رشد شخصی فقط برای بزرگسالانی نیست که به دنبال غنی سازی زندگی خود یا ارتقای چشم انداز شغلی خود هستند. آنها جنبه های مهمی از زندگی هستند که می توانند به ما در توسعه مهارت ها و درک بهتر خود در هر سنی کمک کنند.

طبق آخرین آمار منتشر شده توسط Place2Be، ۹۵ درصد از کارکنان مدارس شاهد افزایش سطح اضطراب در بین دانش آموزان هستند. ۸۶ درصد افزایش عزت نفس پایین، ۷۶ درصد در افسردگی و ۶۸ درصد در خشم داشته اند. برای کارکنان مدارس متوسطه، ۷۲ درصد افزایش در خودآزاری، ۶۱ درصد در افکار خودکشی و ۵۶ درصد در مشکلات خوردن مشاهده کرده اند.

با کمتر از یک چهارم (۲۳٪) احساس می‌کنند که می‌توانند به طور منظم به پشتیبانی تخصصی برای دانش‌آموزانی که به آن نیاز دارند دسترسی داشته باشند، اکنون بیش از هر زمان دیگری نیازمند یافتن راه‌هایی برای حمایت از سلامت روان و نیازهای رفاهی کودکان و نوجوانان هستیم، زیرا بسیاری از آنها برای سازگاری با تغییرات تلاش می‌کنند. از زمان شروع اولین قرنطینه خریداری شده است.

جولیا کلمنتز، روانشناس اصلی در Place2Be، در مورد اهمیت تأمل برای کمک به حمایت از رشد مداوم اظهار نظر کرد.

با وجود چند سال سخت، بسیاری از افراد به رشد و توسعه خود ادامه داده اند، برای مثال، با روش های جدید کار، یادگیری و اجتماعی شدن سازگار شده اند. برای اینکه به رشد خود ادامه دهید، خوب است که گاهی اوقات مکث کنید و در مورد ویژگی های شخصی که به ما کمک کرده است تا با آن کنار بیاییم و حتی پیشرفت کنیم، فکر کنیم.

علاوه بر توانایی‌ها و ویژگی‌های خودمان، بازتاب در مورد اینکه چگونه دیگران به ما کمک کرده‌اند تا رشد کنیم و چگونه به دیگران کمک کرده‌ایم، می‌تواند مفید باشد. این به ما کمک می کند تا به سفر رشد شخصی خود ادامه دهیم و زمانی که شرایط سخت می شود ما را حفظ کنیم.

برای کمک به شما برای شروع، ما هفت راه ساده را به اشتراک می گذاریم که می توانید از کودک خود در سفر به سمت رشد شخصی و عاطفی حمایت کنید.


۱. رشد را جشن بگیرید و تشخیص دهید

تشخیص تغییرات فیزیکی آسان است. چگونه می توانیم متوجه نشویم که فرزندانمان با گذشت سالها چقدر رشد کرده و تغییر کرده اند؟ اما رشد عاطفی را اغلب می توان نادیده گرفت. همانطور که Place2Be توضیح می دهد، مهم است که رشد عاطفی را بشناسید و ستایش کنید. این می‌تواند به این معنی باشد که به آنها بفهمانید وقتی یاد گرفته‌اند که به جای دعوا کردن با خواهر یا برادرشان کنار بروند، چقدر احساس غرور می‌کنید، یا اینکه چگونه یاد گرفته‌اند که از دیگران بخواهند بازی کنند در حالی که از انجام این کار خیلی خجالتی بودند.»

از طریق شناخت و تصدیق تغییرات و رفتارهای مثبتی که فرزندانمان نشان می دهند، به تشویق آنها کمک می کنیم و می توانیم به رشد آنها کمک کنیم.

۲. مهارت های زندگی را که می خواهید فرزندتان توسعه دهد مدل کنید

Franziska Cecchetti-Pretsch، تسهیل‌گر سیستمی و مربی باتجربه زندگی، نحوه حمایت و توانمندسازی کودکان را با الگوبرداری از مهارت‌های زندگی که می‌توانند از رشد آنها سود ببرند، به اشتراک می‌گذارد.

“هدف کلی همیشه تقویت کودکان و جوانان در هسته آنهاست تا بتوانند در تمام طول زندگی خود به منابع درونی دسترسی داشته باشند و برای رشد و تکامل توانمند شوند. این در مورد این است که از سنین پایین فضایی را برای آنها در نظر بگیرید تا راه حل های خود را پیدا کنند و در مورد شیوه زندگی خود خلاق و کنجکاو باشند. این به بزرگسالانی در اطراف خود نیاز دارد که به شخصیت‌های فردی و دیدگاه‌های جهان خود علاقه نشان دهند.

ما به عنوان بزرگسالان در نحوه یادگیری کودکانمان برای مقابله با استرس و هر مشکلی در زندگی، الگو هستیم. بنابراین هرچه بیشتر روی تاب‌آوری و استراتژی‌های مقابله‌ای خود کار کنیم، برای فرزندانمان و کل خانواده نیز سالم‌تر خواهد بود. آنها را تشویق کنید تا ایده های خود را بدون ترس از قضاوت یا جدی نگرفتن ارائه دهند.”

مادری دخترش را در آغوش می گیرد.  چشمانشان بسته است.

۳. گوش دادن مثبت را تمرین کنید

۹۶ درصد از ما فکر می کنیم شنوندگان خوبی هستیم، اما طبق تحقیقات، فقط نیمی از آنچه دیگران می گویند حفظ می کنیم. دلیل اصلی این موضوع؟ ما تمایل داریم به آنچه که قرار است بگوییم فکر کنیم – یا زمانی که هنوز باید گوش کنیم شروع به فرضیات می کنیم.

مربی جو تامپسون بیشتر توضیح می‌دهد که چگونه می‌توانیم از ارائه توصیه‌های ناخواسته به گوش دادن به نوجوانان خود برای حمایت از آنها در هنگام رشد، رشد و شادی کمک کنیم.

«بزرگ‌ترها، ما همیشه جوانان اطراف خود را برای نشانه‌هایی از نارضایتی زیر نظر داریم: کودکی می‌ترسد شب‌ها به رختخواب برود یا به مدرسه نرود. نوجوانی نمی تواند دست به کار شود و همیشه روی مبل است یا آنقدر کار می کند که هرگز روی مبل استراحت نمی کند.

“این نارضایتی می تواند شروع به ایجاد اصطکاک در خانه ها کند، زیرا والدین سعی می کنند مشکل را حدس بزنند و به جوانان در مورد چگونگی رسیدگی به مسائل توصیه کنند – و بچه ها عقب نشینی کنند. این به این دلیل نیست که آنها نمی خواهند تغییر کنند. آنها ممکن است نتوانند این کار را به روشی که برای بزرگسالان مفید است انجام دهند.

«روی کار بزرگی که تاکنون در تربیت یا آموزش آنها انجام داده‌اید تمرکز کنید، و سپس با تغییر نحوه برخوردتان با این موضوع، به آنها کمک کنید به رشد خود ادامه دهند (و خودتان رشد کنید!). به جای نظر خود به آنها فضا بدهید.

سعی کنید با مقاومت در برابر اصرار برای نصیحت کردن، به آنها نشان دهید که به مشکلات آنها گوش می دهید. در عوض، مشکلی را که به شما می‌گویند تکرار کنید، آنچه را که می‌دانید مشکل است را تکرار کنید و تماشا کنید که صحبت‌هایشان را باز می‌کنند و اطلاعات بیشتری در مورد آن به شما می‌دهند. اگر آنها چیزهایی را با صدای بلند بگویند، نه تنها سرنخ‌های بیشتری در مورد اتفاقاتی که با آنها می‌گذرد به دست می‌آورید، بلکه شروع به پردازش مسائل می‌کنند و به دنبال راه‌حلی برای خودشان می‌شوند.»

۴. تمایل آنها را برای تلاش (نه فقط موفقیت هایشان) تحسین کنید.

موفقیت های کوچک و بزرگ چیزهایی هستند که به راحتی قابل تشخیص هستند. چه کسی نمی‌خواهد به فرزندش به دلیل موفقیت در یک آزمون در موضوعی که مخصوصاً با آن مشکل دارد، تبریک بگوید، یا برای جشن گرفتن یک کارنامه خوب یا ورود آن به یک تیم ورزشی. اما این تنها مواقعی نیست که باید تلاش‌های کودکان را به رسمیت بشناسیم و از آنها تجلیل کنیم.

صرف نظر از امتحان کردن یک غذا، فعالیت، تجربه جدید، یا تحت فشار قرار دادن خود برای یافتن یک دوست جدید، تمایل آنها را برای امتحان کردن چیزهای جدید به جای اینکه به چیزهایی که در آن خوب هستند یا از قبل می‌دانند، بچسبند را تصدیق و تحسین کنید. این می تواند به پرورش حس اعتماد به نفس کمک کند و به آنها کمک کند تا به رشد و رشد خود ادامه دهند.

با این ۵۰ جمله تاکیدی، کودکان را تشویق و حمایت کنید تا به کودکان کمک کنید تا اعتماد به نفس خود را ایجاد کنند.

۵. از کودکان و نوجوانان در رشد سواد عاطفی و هوش هیجانی حمایت کنید

تحقیقات نشان می دهد که سواد عاطفی و هوش هیجانی می تواند منجر به روابط قوی تر، سلامتی بهتر و حتی موفقیت های تحصیلی بالاتر شود. با اشاره به توانایی ما در تشخیص، درک، مدیریت و بیان احساساتمان به روشی سالم، هوش هیجانی نحوه برخورد ما با احساساتمان است، در حالی که سواد عاطفی نحوه ارتباط ما با این احساسات و درک آنها نه تنها در خود، بلکه در دیگران نیز است.

کمک به کودکان برای تشخیص احساساتشان، یافتن راه های سالم برای مدیریت احساسات و به عهده گرفتن مسئولیت احساساتشان (به جای اینکه به خود اجازه دهند تحت کنترل احساساتشان باشند) همگی می تواند کمک کننده باشد. شما می توانید این را امتحان کنید:

  • تصدیق پاسخ های احساسی آنها بدون قضاوت.
  • کمک به آنها برای برچسب زدن احساس خود. این می تواند اولین قدم برای درک احساس آنها و یافتن راه های مثبت یا سالم برای مقابله با این موضوع باشد.
  • آنها را تشویق کنید تا در مورد احساسات خود صحبت کنند – اما اگر آماده نیستند آنها را مجبور به صحبت نکنید. به آنها اجازه دهید بدانند که شما (یا هر بزرگسال دیگری که آنها می شناسند و به او اعتماد دارند) همیشه مایل به گوش دادن و کمک در زمانی که احساس آمادگی کنند، هستید.
  • روش های سالم مدیریت احساسات خود را مدل کنید. کودکان اغلب از آنچه ما انجام می دهیم بیشتر یاد می گیرند تا آنچه می گوییم. در مورد چگونگی ایجاد هوش هیجانی بیشتر بدانید.

۶. آنها را تشویق کنید تا یک “بالون حمایتی” ایجاد کنند.

فعالیت Place2Be ‘Support Balloon’ را امتحان کنید. این کار برای کمک به کودکان طراحی شده است که یاد بگیرند در مورد شبکه پشتیبانی خود فکر کنند، انجام آن ساده است. شما فقط به مقداری کاغذ و مداد رنگی یا خودکار نیاز دارید. چرا سعی نمی کنید خودتان با آنها یکی بسازید تا به آنها نشان دهید چگونه این کار انجام می شود؟

۷. کار با مربی جوانان را در نظر بگیرید

کوچینگ جوانان ضمن ارائه پشتیبانی و راهنمایی، توسعه شخصی را تشویق می کند. مربیگری جوانان که برای کمک به ایجاد اعتماد به نفس، تعیین هدف، آموزش ابزارهای مدیریت استرس و کمک به نوجوانان در یادگیری نحوه بحث در مورد مسائل دشوار طراحی شده است، می تواند با ارائه یک فرد بی طرف و قابل اعتماد که می تواند راهنمایی کند، راهی مثبت برای حمایت بیشتر از کودکان و نوجوانان باشد. بدون ترس از قضاوت

ما با مربی رشد شخصی و بهزیستی، آنیتا شارما، صحبت کردیم تا بیشتر بدانیم که چگونه مربیگری جوانان می تواند به رشد و شکوفایی نوجوانان و پیش از نوجوانان کمک کند.

“سالهای نوجوانی و پیش از نوجوانی می تواند برای جوانان واقعا سخت باشد. سفر به بزرگسالی یک سفر پیچیده است، و برای آنها می تواند واقعا سخت باشد که بدون کمک و راهنمایی حرکت کنند. آنها ممکن است گرفتار افکار مضطرب شوند، عزت نفس پایینی داشته باشند و حتی برای درک اینکه واقعاً چه کسی هستند یا در بزرگسالی می خواهند چه چیزی شوند تلاش می کنند. مربیگری جوانان روشی مؤثر برای حمایت از نوجوان شما در این دوران گذار است و به آنها کمک می کند تا نوع زندگی خود را پرورش دهند.

اتخاذ یک ذهنیت مثبت می‌تواند برای هر کسی که روی رشد شخصی خود کار می‌کند، بازی را تغییر دهد، اما این امر به ویژه برای نوجوانان مهم است. با مربیگری مناسب، نوجوانان می توانند یاد بگیرند که روی نکات مثبت تمرکز کنند و کمتر دچار استرس می شوند یا خود را با دیگران مقایسه می کنند. آنها به احتمال زیاد از منطقه آسایش خود خارج می شوند، ریسک های تحصیل کرده و فرصت های جدید را درک می کنند. همه اینها به آنها کمک می کند تا پتانسیل خود را برآورده کنند و بهترین زندگی خود را داشته باشند.

مربیگری جوانان می تواند به نوجوانان در ایجاد مهارت های اجتماعی موثر کمک کند. کمک به آنها برای ایجاد روابط سالم هم اکنون و هم در آینده. مهارت هایی مانند احساس راحتی در معرفی خود به افراد جدید، دفاع از خود و ابراز وجود، همگی می توانند مهارت های حیاتی در دنیای بزرگسالان و همچنین در طول سال های نوجوانی باشند.

یک مربی جوانان می تواند به کودک شما کمک کند این است که به او بیاموزد چگونه منتقد درونی را ساکت کند. کوچینگ جوانان می تواند با ایجاد اعتماد به نفس و انعطاف پذیری از نوجوانان حمایت کند و در عین حال به آنها آموزش دهد که چگونه گذشته را رها کنند، روی نکات مثبت تمرکز کنند و بابت چیزهایی که دارند سپاسگزار باشند. آنها یاد خواهند گرفت که به آنچه هستند افتخار کنند، در زندگی به تشویق خود تبدیل شوند و دیگر خود را با دیگران مقایسه نکنند.”


منابع برای کودکان و والدین

اگر نگران فرزند یا نوجوان خود هستید، مهم است که به یاد داشته باشید که درخواست کمک همیشه خوب است. برای یافتن توصیه و راهنمایی در مورد حمایت از کودک یا نوجوان خود از طریق نگرانی ها و نگرانی های رایج، مقالات زیر را بررسی کنید.

اعتماد به نفس

افسردگی

خشم

رژیم آنلاین دکتر روشن ضمیر https://rdiet.ir/ رژیم کتوژنیک دکتر روشن ضمیر