سامانه مدرسه هوشمند

<="" ="://..//2017/12/20/3/2668266." ="مدارس هوشمند را با الکترونیکی کردن اشتباه گرفتیم/ چندگانگی داریم - خبرگزاری مهر - اخبار ایران و جهان - " =":; :; :1001010; :0; -: 360;"> از ویژگیهای مدرسه سبز آمریکا (2018) برخورداری آن از سیستم مدیریت فاضلابی که روزانه 30هزار گالن آب را تمیز کرده و امکان استفاده دوباره از آن را فراهم میکند، است و در عینحال این مدرسه، دارای بام سبز حذف آلایندهها از آب باران است. مدارس سبز کانادا (2018) استفاده از روشهای پاکسازی پایدار و تمیز کردن سبز را انجام میدهند، دانشآموزان به نظافت مدرسه خود میپردازند. از سیاستهای(2018) توسعه نگرشهای سازگار با محیطزیست و از ویژگیهای بارز مدارس سبز سوئد «مهارت در استفاده مجدد از منابع طبیعی در توسعه پایدار زیستمحیطی» است(,2014:16). حفظ تهویه و درجه حرارت مناسب در کلاس درس پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را بهبود میبخشد (2015) -به گفته(2013) از صاحبنظران مطرح مدارس سبز در آمریکا کیفیتهای بصری و آکوستیکی که تاثیر عمیقی در توانایی یادگیری دانشآموزان دارد. در مدارس سبز، منظور از «آموزش پایدار» آموزشهایی است که در حوزه حفظ و بقای محیط زیست برای استفاده نسل فعلی و آتی باشد و سه سطح دانش، نگرش و رفتارهای زیست محیطی را در دانشآموزان تقویت کند (2019) بااستناد به دیدگاه نظری (2012) موفقیت مدرسه سبز، در سطح اولیه، آگاهی درباره محیط زیست بر اساس مطالب بههم پیوسته، یکنواخت و قابل فهم در کلیه سطوح تحصیلی است و برای استفاده بهینه از محیط مدرسه بایستی برنامههای آموزشی در خصوص استفاده بهینه از پارکها، باغوحشها، موزهها، نمایشگاههای گل و گیاه و آموزش اخلاق زیست محیطی مورد تاکید قرار گیرد.

هوشمند سازی مدرسه

جلوگیری میکنند. «استفاده از حسگرهای هوشمند» و «بومی سازی طرح «تبلت» دانشآموزی» شاخصهای دیگری هستند که به کمک فناوری در مدارس سبز مورد استفاده قرار میگیرند. در اسکاتلند مدرسه سبز(2018) با سقفهای سبز به توربینهای بادی اختصاصی و سیستم جمعآوری آب باران برای مصارف غیرآشامیدنی قابل استفاده در توالتها تجهیز شده است. از فعالیتهایی که در مدارس سبز استرالیا برای دانشآموزان در جهت حفظ محیط زیست در نظر گرفته شده، این است که بهجای اینکه با ماشین شخصی به مدرسه بروند، از دوچرخه، وسایل حمل و نقل عمومی و یا پیادهروی استفاده نمایند و در عینحال، با چک کردن شیرهای خانگی، از نشت و ریزش آب اطمینان حاصل کنند(,2018:17). ورود نور طبیعی به کلاس درس بر توانایی یادگیری دانشآموزان عمیقا تاثیر داشته (2018) و عملکرد آنها را افزایش میدهد (2015) & بُعد «فرآیند» 4 مولفه و 13 شاخص برای طراحی مدارس سبز مورد نیاز است که ضرورت توجه به آنها در مدرسه سبز در مطالعات (2018) ، (2015) به تایید رسیده است. مولفه «استفاده از فناوری در مدیریت مصرف انرژی» با 4 شاخص سهم مهمی در طراحی مدارس سبز دارد. در بُعد «برونداد» 3 مولفه و 11 شاخص شناسایی شده است که ضرورت توجه به آنها در طراحی مدرسه سبز در مطالعات (2018)، (2018)، -(2017) نیز به تایید رسیده است.

از دیگر فعالیتهای مشارکتی در مدارس سبز «کاشت نهال در محوطه مدرسه با همکاری دانشآموزان» است و این مدارس با آموزش عملی پیرامون کاشت دانه و مراقبت از آن خواهند توانست الگوی مدیریت و مصرف صحیح از منابع طبیعی را در دانشآموزان نهادینه کنند (2018) سیاستهای آموزش و یاددهی مدارس سبز در اندونزی، تانزانیا، سوئد و کانادا نشان میدهد دانشآموزان در این مدارس در فضایی که برای تولید محصولات کشاورزی اختصاص داده شده، به باغبانی، کشاورزی، کاشت درختان و سبزیجات با استفاده از کشت هیدروپونیک که به بهبود کیفیت هوا کمک میکند، میپردازند و در نهایت، از محصولات کاشت و برداشت شده، در تهیه آشپزی روزانه بهره میبرند (-,2018؛ ,2018؛ ,2018؛ اتوماسیون هوشمند مراکز آموزشی ,2014:16). در برنامه درسی مدارس سبز کانادا (2011) ﻣﺼﺮفﮔﺮاﯾﯽ و ﻧﻘﺶ ﺧﺎﻧﻮاده در ﺣﻔﺎﻇﺖ از ﻣﺤﯿﻂزﯾﺴﺖ تعریف و گنجانده شده است (:4). بر اساس سیاستهای آموزش و یاددهی تانزانیا، در مدارس سبز آموزش محیطزیستی در فعالیتهای فوقبرنامه مانند تمیز کردن مدرسه گنجانده شده است (2018) . در مطالعات(2018) (2017) ،-به مولفه فوق در طراحی مدارس سبز اشاره شده است و اعتقاد بر آن است که مدرسه بهواسطه آموزشهایی که دارد، بیشترین سهم را در ارتقای فرهنگ بهینه مصرف انرژی دارد (& ,2014:1).

مدارس سبز، با آموزشهای عملی به دانشآموزان درباره شیوههای بازیافت زباله خواهند توانست الگوی مدیریت و مصرف صحیح از منابع طبیعی را در دانشآموزان نهادینه کنند (,2018:1). ششمین مولفه با 3 شاخص خود «اصلاح الگوی مصرفگرایی» نام گرفته است. هفتمین مولفه شناسایی شده «بهرهگیری از انرژیهای تجدیدپذیر» است که دارای 3 شاخص است. در رابطه با مولفه «مشارکت مدرسه با محیطزیست» و شاخصهای آن باید اذعان داشت راهکار مهم جهت داشتن محیط زیستی سالم، امن و پایدار، مشارکت دادن مدرسه، والدین و دانشآموزان در حفاظت از محیط زیست است که تحقق این امر نیازمند ایجاد شوراها، انجمنها و تشکلهای مشاورهای در مدرسه است. الزام به گازسوز کردن سرویس و خودروها در مدارس سبز و در پی آن، تقاضا از والدین جهت همکاری در این امر، میتواند آلودگیهای هوایی را که ناشی تردد وسایل نقلیه است، کاهش دهد و به تحقق یافتن شعار هوای پاک به ویژه در کلانشهرها کمک کند. 2013) تولید محصول از زبالهها و بازیافت کاغذ، پلاستیک و آلومینیوم را از اقدامات مهم مدارس سبز برشمرده است (:2). انواع نرم افزار حسابداری مدارس از نظر ویژگیها و پیچیدگی متفاوت هستند و شما باید متناسب با نیازهای موسسه آموزشی خود، یکی از آنها را انتخاب کنید.​.