نمای بی طرفانه رژیم کتوژنیک

زمانی که شما رژیم کتوژنیک را می گیرد به دلیل کاهش مصرف قند، مولکولی به نام کتون در کبد شما و در اثر مصرف چربی تولید می شود و بدن از این مولکول به عنوان منبع سوخت و تامین انرژی به جای سوزاندن گلوکز استفاده می کند. اگر بدن شما گلوکز اضافی داشته باشد ، می تواند به شکل کبد و ماهیچه های شما به شکل گلیکوژن ذخیره شود. چرا که ذخیره چربی قابل سوزاندن در بدن آنها به مراتب از سایر افراد بالاتر است. در رژیم کتو، مصرف غلات بسیار محدود است زیرا غلات حاوی مقدار قابل توجهی کربوهیدرات هستند. اگر در جستجوی محصولاتی کتوژنیک با کیفیت و تنوع در شرق تهران هستید، فروشگاه ما به عنوان یک منبع قابل اعتماد و شناخته شده برای محصولات کتوژنیک در تلاش است تجربه ای متفاوت از خریدی لذت بخش در جهت ارتقای سلامت جسم و جان شما را رقم بزند.

اما هنگامی که بدن شما از چربی ها به عنوان منبع سوخت و تولید انرژی خود استفاده می کند ، ترکیبات کتونی تولید میشود . با استفاده از چربی به عنوان منبع اصلی سوخت، بدن انرژی بیشتری تولید میکند. وقتی مصرف کربوهیدرات را بهطور قابلتوجهی کم کنید، تأمین قند خون بدن، که منبع اصلی انرژی برای سلولها است، محدود میشود. ماهیهای چرب مثل ماهی شیر، ماهی سالمون، ساردین، قزل آلا، تن و ماکرل دارای چربیهای حیوانی سالم هستند که با رژیمهای کتویی سازگاری دارند.غذاهای دریایی مثل میگو یا کالاماری هم گزینههای مناسبی برای این نوع رژیم هستند. پزشکانی که رژیم کتو کمکالری را برای کاهش به افراد تجویز میکنند، مصرف مکملهای پتاسیم، سدیم، منیزیم، کلسیم، اسیدهای چرب امگا ۳، فیبر پسیلیوم و ویتامینهای B، C و E را هم توصیه میکنند.

• زیتون: میوه چرب دیگری که در لیست میوه های مجاز در رژیم کتوژنیک قرار دارد زیتون است، این میوه در هر ۱۰۰ گرم حدود ۲ تا ۳ گرم کربوهیدرات داشته و سرشار از اسید های چرب مفید برای بدن است که میتوانید از آن در رژیم کتو لذت ببرید. از طرفی سرشار از آنتی اکسیدان بوده و به سلامت شما کمک شایانی میکند. تخم مرغ ها: بهتر است از تخم مرغ ها سرشار از امگا 3 استفاده کنید. دوزهای مکملهای امگا 3 با هم متفاوت است اما اکثر آنها از روغن ماهی، روغن کرل، جلبک و تخم کتان تهیه شدهاند. چنان چه بدن عادت به متابولیسم مقادیر زیادی چربی نداشته باشد ممکن است آن را به راحتی دفع کند که منجر به اسهال خواهد شد.

با این حال، برخی از غلات با مقادیر کربوهیدرات کمتر و الیاف بالا میتوانند به طور محدود در رژیم کتوژنیک مصرف شوند. رژیم کتوژنیک ممکن است جدید و مد روز به نظر برسد، اما در واقع از دهه 1920 به عنوان درمانی برای صرع وجود داشته است. رژیم کتو چربی بالا با کربوهیدرات بسیار کم است و به همین دلیل میتواند به کاهش چربیها خصوصا در نواحی شکم کمک کند. افرادی که با وزن بالا رژیم کتو را شروع میکنند با توجه به موارد ذکر شده، معمولاً کاهش وزن بیشتری نسبت به افراد لاغرتر دارند. البته چون آب میان بافتی افراد با وزن بالا به نسبت زیاد است، به کاهش وزن بیشتر آنها کمک میکند. برای مثال افرادی که کم کاری تیروئید دارند معمولاً کاهش وزن کمتری به نسبت سایر افراد تجربه میکنند.

به دلیل وجود همین اثرات محافظتکنندگی عصبی، مزایای احتمالی این رژیم در بهبود سایر اختلالات مغزی مانند پارکینسون، آلزایمر، مالتیپل اسکلروزیس (ام اس)، اختلالات خواب، اوتیسم و حتی سرطان مغز مورد بحث و بررسی است. بهتر است هنگام تهیه غذا از میزان لوبیای کمتری استفاده کنید، سایر مواد موجود در این غذای خوشمزه، با رژیم کتوژنیک سازگاری دارند. کودکانی که ضایعهٔ فوکال مغزی دارند (یعنی یک نقطهٔ خاص در مغزشان شروعکننده تشنج است) و نامزد انجام جراحی هستند با احتمال بیشتری پس از جراحی و آغاز این رژیم، بهبود کامل (عاری از تشنج) خواهند یافت. با این حال ، به نظر می رسد که این تفاوت در کاهش وزن با گذشت زمان از بین می رود.

همچنین پروتیین در این رژیم به میزان متوسط مصرف میشود و به این ترتیب روند لاغری و کاهش چربی د ر فرد صورت میپذیرد. اگر بخواهید از نمونه رژيم اتكينز براي 14 روز استفاده کنید می توانید رژیم زیر را 2 هفته به صورت متوالی تکرار کنید. اگر در برنامه غذایی پیشنهادی زیر ماده غذایی وجود دارد که دوست ندارید از آن استفاده کنید، به راحتی می توانید آن را با مواد غذایی مجاز در رژیم کتوژنیک که ارزش غذایی مشابهی دارند، تعویض نمایید. به این صورت که شما با داشتن برنامه ورزش روزانه می توانید کربوهیدرات هم مصرف کنید. از علائم آنفولانزای کتو میتوان به احساس گرسنگی، حالت تهوع، اختلالات گوارشی، اختلال در خواب، کاهش عملکرد ذهن و یا قدرت جسمانی هنگام ورزش اشاره کرد.

رژیم کتوژنیک در شیراز 3. رژیم کتوژنیک هدفمند (TKD): در این نوع رژیم ورزش هم نقش دارد. رژیم کتوژنیک هم از این قاعده مستثنی نبوده و در کنار فوایدی چون تسریع در لاغری، عوارضی هم دارد که در این قسمت از مطلب ازپزشک به آن اشاره میکنیم. غیر از عدم تنوع غذایی در این برنامه که به آن اشاره کردیم، چند مورد از عوارض این رژیم را نام برده و هر یک را بررسی میکنیم. همانطور که اشاره کردیم، جو دوسر حاوی کربوهیدرات بالایی است و مصرف بیش از حد آن میتواند تعادل در رژیم کتو را بهم بزند؛ اما اگر تمایل دارید از خواص جو دوسر بهره مند شوید، نیازی نیست که هر روز 1 فنجان از این ترکیب را میل کنید که حاوی 50 گرم کربوهیدرات است.

این رژیم همانطور که در بالا نیز گفتیم، رژیم غذایی با کمترین میزان کربوهیدرات و چربی بالاست که از این جهت شباهتهای زیادی با رژیمهای آتکینز (Atkins) و کم کربوهیدرات دارد. جهت راهنمایی شما برای داشتن یک رژیم غذایی کتوژنیک، دستورالعملهایی ارائه میدهیم. کتو کار شما را راحت و آسان میکند و در کوتاهترین زمان شما را به وزن ایدهآل میرساند. رسیدن به یک وزن ایدهآل با لاغری همانند سلامتی اهمیت دارد و باید طبق اصول صحیح پیش برود. 4. رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا: این رژیم همانند نوع استاندارد رژیم کتوژنیک است با این تفاوت که مصرف پروتئین هم در آن بالا میرود.

وارن نیز بر روی مصرف غذاهای گیاهی تاکید دارد و معتقد است این به معنای افراطی گرایی نیست، بلکه تمرکز بر روی غذاهای کامل، میوهها و سبزیجات است که از پرخوری جلوگیری میکند و فرد را به مدت بیشتری سیر نگه میدارد. کره یا خامه: کرههای گیاهی یا خامههای سنگین در رژیم کتو مجاز است. در این رژیم، هدف اصلی کاهش مصرف کربوهیدرات و ورود به حالت کتوز است که برای این منظور نیاز است تا بیشتر از منابع دیگری مانند چربیها و پروتئینها تأمین شود. افزودن خامه غلیظ به قهوه به بدن انرژی بیشتری می دهد و در عین حال شما را در حالت چربی سوزی نگه می دارد. به این ترتیب در اوایل رژیم، میزان کاهش وزن در رژیم کتوژنیک بستگی به میزان آب دفع شده در بدن شما دارد.

به همین خاطر ما پیشنهاد میکنیم که اگر تمایل به تجربه رژیم کتوژنیک و دیدن تاثیر فوق العادش روی لاغری و کاهش وزن دارین، حتما از جای معتبر این رژیم رو تهیه کنید. آبگوشت کتوژنیک: آبگوشت با استفاده از گوشت قرمز تهیه میشود. مثلاً کباب کوبیده با استفاده از گوشت چرخکرده، پیاز رنده شده و ادویهها میتواند گزینه مناسبی باشد. قرمه سبزی: قرمه سبزی یک غذای ایرانی سنتی است که با استفاده از سبزیجات خوراکی و گوشت تهیه میشود. مصرف قند و کربوهیدرات در رژیم کتوژنیک ممنوع است. بعد از داشتن یک هفته رژیم کتو، بدن به راحتی از چربی ذخیره شده استفاده کرده و آنها را میسوزاند. با داشتن رژیم کتو چون میزان مصرف کربوهیدرات محدود میشود بدن فرد به سرعت کربوهیدرات (گلیکوژن) ذخیره شده در کبد و عضلات را مصرف کرده و میسوزاند. Data was gen​er​at ed by  GS A ᠎Cont en t Ge​nera tor DE MO!

گلیکوژن ذخیره شده در بدن به طور معمول به نسبت ۳ گرم آب برای هر گرم گلیکوژن در عضلات و کبد به آب متصل هستند. در این نوع از رژیم کتوژنیک علاوه بر کاهش درصد کربوهیدرات میزان کالری دریافتی روزانه فقط به حدود 800 کالری میرسد، البته نیازی نیست که در این رژیم هر روز هفته را رژیم خیلی کم کالری داشته باشید و میتوانید فقط از این رژیم برای دو روز در هفته استفاده کنید و پنج روز دیگر کتوژنیک معمول را بر اساس مقدار کالری مورد نیاز بدن خود رعایت نمایید. مصرف پروتئین در این رژیم 35 درصد، چربی 60 درصد و کربوهیدرات همان 5 درصد انجام میشود.

اما عوارض گزارششده با این رژیم اندک است. در نتیجه ممکن است افراد کمبود برخی مواد معدنی مانند پتاسیم، سدیم و منیزیم رژیم کتوژنیک در دوران شیردهی را تجربه کنند. به این ترتیب افراد متوجه کاهش وزن شده و لاغر میشوند. در طول سال ها روش های مشابهی برای کاهش وزن ارائه شد. اما میان وعده و نوشیدنی ها هم برای برقرار ماندن این رژیم باید مجاز باشند تا در روند لاغری شما تداخلی ایجاد نکنند. مصرف میان وعدهها به شما کمک میکند تا به رژیم کتو خود پایبند باشید و بدون ناراحتی مراحل لاغری خود را سپری کنید. اما در حالت عادی افراد میزان کاهش وزنشان در هفته اول را تا ۵ کیلوگرم گزارش دادهاند. پس با توجه به میزان وزن آب بدن هر فرد، اندازه کاهش وزن افراد در دوران رژیم کتو هم ممکن است متفاوت باشد.

لازم به ذکر است که در رژیم کتوژنیک، مصرف سبزیجات با کمترین مقدار کربوهیدرات ممکن میسر است و باید با دقت به استفاده از موادی مانند روغنهای سالم و ادویههای بدون کربوهیدرات توجه کنید. حدود 20 تا 30 درصد پروتئین و حدود 5 تا 10 درصد کربوهیدرات، برای هضم و سوزاندن غذا لازم است. لازم به ذکر است که زیاده روی در خوردن میان وعدذه و نوشیدنیها هم میتواند باعث افزایش وزن شود. همین موضوع باعث میشود تا کاهش وزن آنها با سرعت کمتری رخ بدهد. رژیم های بر پایه کتوژنیک مانند رژیم های پرچرب و کم کربوهیدرات می توانند باعث این مشکل شوند.