چند نکته رژیمی برای مبتلایان به آسم


اگرچه برای مبتلایان به آسم، توصیه‌ی رژیمی زیادی وجود ندارد، تحقیقات نشان داده‌اند که غذاهای زیادی هستند که عملکرد ریه و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند و علائم این بیماری را کاهش می‌دهند. بعضی غذاها هم علائم آسم را تشدید می‌کنند و یا شانس ابتلا به آن را افزایش می‌دهند.

آسم، یک بیماری مزمن شایع است. بر اساس آمار معتبر مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا، حدود 25 میلیون نفر در ایالات متحده آمریکا به آسم مبتلا هستند که یک-پنجم این تعداد را کودکان تشکیل می‌دهند.

مقاله چاپ شده توسط Nutrition Reviews می‌گوید، آسم در آفریقایی-‌آمریکایی ها و کسانی که از نظر اجتماعی-اقتصادی در طبقه پایین‌تری قرار دارند بیشتر است.

مقاله‌ای که اکنون در حال خواندنش هستید به غذاهایی که بهتر است مبتلایان به آسم از خوردن آن بپرهیزند و غذاهایی که می‌توانند علائم بیماری را بهبود دهند یا از ابتلا به آن پیشگیری کنند و همچنین، عواملی که می‌توانند به افراد مبتلا به این بیماری مزمن کمک کنند، می‌پردازد.

غذاهایی که می‌توانند مفید باشند

غذاهایی که در ادامه می‌آیند ممکن است برای افراد مبتلا به آسم مفید باشند.

غذاها یا مکمل‌های حاوی ویتامین دی

شواهد نشان می‌دهند که کمبود ویتامین دی می‌تواند موجب بالارفتن شانس حمله آسم به کودکان و بزرگسالان شود. استفاده از مکمل ویتامین دی می‌تواند خطر حمله آسمی شدید منجر به بستری‌شدن در بیمارستان را تا حد زیادی کاهش دهد.

ویتامین دی عملکرد ریه را بهبود می‌بخشد و عفونت‌های بخش فوقانی مجرای تنفسی مانند سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

منابع غنی از ویتامین دی شامل موارد زیر اند:

  • ماهی چرب مانند سالمون، ماهی تن و ماکرل
  • قارچ
  • زرده تخم‌مرغ
  • جگر
  • پنیر

میوه و سبزیجات تازه

رژیم سالم و مغذی سرشار از میوه و سبزی، ممکن است خطر ابتلا به آسم را کاهش دهد.

مقاله‌ای که در سال 2020 و در نتیجه مطالعات فراوان چاپ شد، نشان می‌دهد مصرف زیاد میوه و سبزی، خطر ابتلای بزرگسالان و کودکان به آسم را کاهش می‌دهد.

مقاله‌ای مروری در سال 2017 که متشکل از بیش از 80 پژوهش بود، نشان داد بین مصرف زیاد میوه و سبزی و کاهش علائم آسم مثل خس‌خس سینه رابطه وجود دارد.

همچنین بخوانید: با این راهکار ها بیشتر میوه و سبزیجات بخورید

ویتامین‌ها

میوه و سبزیجات تازه، منابع غنی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند ویتامین‌ث، ویتامین‌ E و بتاکاروتن هستند که به بدن کمک می‌کند با ترکیبات مضری که ممکن است به بافت‌های بدن آسیب بزنند مبارزه کند.

به علاوه، مصرف میوه و سبزی، موجب بهبود عملکرد شش و کنترل علائم آسم می‌شوند.

در لیست زیر، منابع غنی ویتامین‌ث را مشاهده می‌کنید:

  • مرکبات مانند پرتقال و گریپ‌فروت
  • کیوی
  • توت‌فرنگی
  • طالبی
  • فلفل قرمز و سبز
  • کلم بروکلی
  • سیب‌زمینی پخته
  • گوجه

منابع غنی ویتامین‌ E شامل موارد زیر است:

  • انواع آجیل‌ها مانند بادام‌ درختی، بادام زمینی و فندق
  • تخم آفتابگردان
  • کلم بروکلی

بتاکاروتن

پرتقال و میوه‌ها و سبزیجات قرمز حاوی بتاکاروتن هستند. مثلا:

  • هویج
  • سیب‌زمینی شیرین
  • کدو
  • فلفل قرمز و زرد
  • طالبی
  • زردآلو
  • سبزیجات دارای برگ سبز تیره مانند کاهو و اسفناج

فلاونوئیدها و سلنیوم

میوه‌ها و سبزیجات، همچنین دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی به نام فلاونوئیدها و سلنیوم هستند که خاصیت ضد التهابی دارند.

میوه‌های زیادی دارای فلانوئید هستند. مانند:

  • سیب
  • انواع توت ها
  • انگور
  • چای سیاه و سبز

غذاهای زیر حاوی سلنیوم هستند:

  • غذاهای دریایی
  • گوشت
  • ماکیان
  • تخم‌مرغ
  • مواد لبنی
  • نان
  • غلات صبحانه

غلات کامل

غلات کامل نیز در کاهش علائم آسم نقش دارند.

تحقیقی که در سال 2017 انجام شد، نشان داد استفاده از غلات کامل در رژیم غذایی موجب کاهش علائم و کنترل بهتر این بیماری می‌شود.

غلات کامل، شامل جو دوسرکامل، ماکارونی سبوس‌دار، گندم‌ سیاه و بلغور گندم می‌شود.

همچنین بخوانید: تأثیر چاقی بر بیماری انسدادی مزمن ریه یا COPD

غذاهای مفید برای آسم

از چه غذاهایی باید پرهیز کرد؟

انجمن ریه آمریکا، غذاها و نوشیدنی‌هایی که ممکن است موجب تشدید علائم آسم شوند را شناسایی کرده‌است که شامل موارد زیر است:

غذاهای دارای سولفیت

سولفیت، نوعی نگهدارنده است که معمولا در غذاها و نوشیدنی‌های کنسروی و دارای ماندگاری طولانی مانند الکل، انواع ترشی‌ها، آبلیموی کارخانه‌ای، آب لیموترش و میوه‌های خشک شده یافت می‌شود.

مقدار زیاد سولفیت در رژیم غذایی مبتلایان به آسم، ممکن است موجب تشدید علائم این بیماری شود. انجمن ریه آمریکا هشدار می‌دهد غذاهای حاوی سولفیت، به‌خصوص شراب، حتی می‌توانند موجب حمله آسم شوند. تحقیقی که در سال 2018 انجام شد، آشکار کرد که شراب سفید می‌تواند در افراد مبتلا به این بیماری، حساسیت ایجاد کند.

سالیسیلات‌ها

سالیسیلات ها ترکیباتی هستند که در انواع چای، قهوه، غذاهای تند یا غذاهای ادویه‌دار یافت می‌شوند. در موارد نادر، برخی افراد مبتلا به آسم، به این ترکیبات حساس‌اند و ممکن است پس از مصرف، علائمشان عود کند.

دو پژوهش در سال 2014 دریافتند که آسپرین که دارای سالیسیلات است، در بعضی افراد، آسم را تشدید می‌کند.

فست‌فود

تحقیقی در سال 2013 که به بررسی میزان مصرف فست‌فود در کودکان و نوجوانان می‌پرداخت، نشان داد؛ کسانیکه سه بار در هفته یا بیشتر، از این دست غذاها ‌می‌خوردند، شانس بیشتری برای ابتلا به آسم و سایر بیماری‌ها دارند.

سایر محرک‌هایی که باید از آنها پرهیز کرد

مبتلایان به آسم باید محرک‌هایی که علائمشان را تشدید می‌کند یا موجب حمله‌اش می‌شوند را شناسایی و از آنها پرهیز کنند. انجمن ریه آمریکا، فهرستی از توصیه‌ها و اطلاعاتی از محرک‌های شایع را در اختیار مردم قرار داده‌است:

  • داروهایی که خرید آن‌ها بدون نسخه پزشک مجاز است؛ مانند آسپرین و داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی
  • آلرژی‌های غذایی شایع مانند حساسیت به بادام‌زمینی و صدف
  • دود؛ مثل دود سیگار، دود آتش اردوگاه و دود شومینه‌هایی که با چوب می‌سوزند
  • هوای نامساعد، مانند هوای طوفانی، بادی، سرد یا مرطوب
  • آلودگی هوا، دود، گازهای خارجی از وسایل نقلیه و بخارات شیمیایی
  • شوره یا بزاق حیواناتی که خز یا پر دارند
  • قرار گرفتن در معرض ذرات خاک، قارچ، تخم قارچ و میکروب

نکات مفید دیگر برای کنترل علائم آسم

انجمن ریه آمریکا پیشنهاد می‌کند که مبتلایان، به صورت فعالانه به مدیریت این بیماری بپردازند. مشورت با یک متخصص حوزه بهداشت و درمان می‌تواند به آنها کمک کند به برنامه‌ای برای پرهیز از محرک‌ها و مصرف موثر داروها در زمان مناسب دست یابند.

توجه به علائم و ثبت آنها به مبتلایان کمک می‌کند بفهمند چطور از غذاها، فعالیت‌ها و محیط‌هایی که موجب حمله آسم می‌شوند پرهیز کنند.

چاقی، می‌تواند علائم آسم را تشدید کند. فعالیت و تغذیه سالمی که چربی کمی دارد و سرشار از میوه و سبزیجات است، به افراد مبتلا کمک می‌کند، وزن خود را کنترل کنند.

مقاله‌ای که در سال 2019 منتشر شد نشان می‌دهد عفونت‌های ویروسی هم می‌توانند موجب بروز علائم آسم شوند. اقداماتی جهت جلوگیری از آلودگی به ویروس مانند شستن دست‌ها و واکسن‌زدن می‌توانند خطر حمله آسم را کاهش دهند.

چکیده

اگرچه رژیم دقیقی برای کاهش آسم یا پیشگیری از ابتلا به آن وجود ندارد، غذاهای زیادی هستند که می‌توانند علائم آن را کاهش دهند یا تشدید کنند.

رژیمِ سرشار از میوه و سبزیجات، با میزان چربی و غذاهای سرخ‌شده کم، می‌تواند به کنترل علائم بیماری کمک کند.

ردیابی محرک‌ها و علائم آسم و مشورت با متخصص حوزه امور بهداشت و درمان می‌تواند موجب کنترل موثرتر بیماری شود.

همچنین بخوانید: رژیمی برای سالم ماندن در تمام عمر

دیدگاهتان را بنویسید